فتنه اخر

فتنه اخر

فتنه اخر

فتنه اخر

تشدید تحرکات نظامی در منطقه علیه سوریه

گزارش های دریافتی خبرنگاران عرب، حاکی از تحرکات گسترده نظامی و دیپلماتیک در سطح منطقه برای آغاز عملیات نظامی هماهنگ علیه سوریه است.
رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه که تا دیروز تهدیدهای شدیداللحنی علیه سوریه مطرح می کرد، امروز به صورت ناگهانی لحن خود را در قبال دمشق تغییر داده و با ملایمت و اسلوبی صلح آمیز و دوستانه درباره اتفاقات سوریه به اظهار نظر پرداخته است.



 به نوشته پایگاه خبری "الحقیقه" وی که در کنگره جهانی پیمانکاران در استانبول سخنرانی می کرد، ابراز داشت که ترکیه هیچ قصدی برای دخالت در امور داخلی دیگر کشورها ندارد و ابراز امیدواری کرد که آرامش و ثبات در سوریه که به نفع صلح و ثبات در منطقه است، ایجاد شود.

خبرگزاری آناتولی ترکیه به نقل از اردوغان نوشت که وی تأکید کرده که آنکارا بر خلاف برخی کشورهای دیگر به دنبال چاه های نفت نیست، بلکه خونریزی و کشتار مردم در شهرهای مختلف مانند بغداد، قدس، غزه، بنغازی، طرابلس و سرت آن را نگران می کند!
 
او گفت: در عین حال ما وعده هایی از سوی دولت سوریه در زمینه انجام اصلاحات دریافت کرده ایم، اما متأسفانه سوریه تاکنون به این وعده ها عمل نکرده است.

تحلیلگران مسائل سیاسی نرمش غافلگیرکننده مواضع اردوغان در قبال سوریه را ناشی از تحرکات نظامی گسترده ای می دانند که دمشق در مرزهای خود با ترکیه در دست اجرا دارد.
 
برخی گزارش های دریافتی نیز از اعزام گروه های خبری تصویربردار و عکاسان غربی به سمت سوریه حکایت دارد.
 
بر اساس این گزارش ها، نیروهای نظامی سوریه در راستای عملیاتی با عنوان "فروپاشی توهم" در عمق 20 کیلومتری از مرزهای خود با ترکیه منطقه نظامی ایجاد کرده و نیروهای زیادی را به مرزها ارسال کرده است، ماشین جنگی سوریه نیز تمرکز بی سابقه ای را در مرزهای زمینی و هوایی خود با ترکیه ایجاد کرده تا بتواند از هر گونه طرح مشترک ترکیه و مخالفان دولت سوریه علیه این کشور جلوگیری کند.

طرح شورای انتقالی و غرب برای حمله به سوریه این در حالی است که گفته می شود، مخالفان خارجی سوریه به همراهی ترکیه، آمریکا  فرانسه می خواهند عملیات نظامی را در مرزهای سوریه آغاز کنند.

این اقدام دو روز بعد از از افشای توافق شورای انتقالی سوریه و سازمان های اطلاعاتی آمریکا، فرانسه و برخی کشورهای خلیج صورت گرفته است که مبتنی بر ایجاد منطقه حمایتی نظامی در داخل خاک ترکیه است که از این مناطق حملات نظامی علیه سوریه تدارک دیده شود.

این خبری بود که دبیر گروه سلفی اخوان المسلمین و معاون وی نیز در کنفرانس مطبوعاتی که در استانبول برگزار شد، به آن اذعان کردند، دولت فرانسه نیز علنا این اقدام را اعلام کرده است.
 
تحرک نظامی سوریه برای مقابله با حملات احتمالی سوریه نیز در این راستا عمق 15 تا 25 کیلومتری از خاک خود با مرزهای ترکیه را منطقه نظامی اعلام کرده و ورود  خروج از این منطقه تنها با هماهنگی با ارتش سوریه امکان پذیر خواهد بود.
 ارتش سوریه از سوی دیگر بیش از دو هزار قطعه نظامی نظیر توپ و سامانه موشکی زمین به زمین کوتاه برد و هزار و 500 تانک و خودروی زرهی به منطقه اعزام کرده است.
 
علاوه بر اینها گردان های نظامی سوریه و سامانه های موشکی دوربرد سوریه نیز در مناطق شمالی این کشور مستقر شده است.

سوریه از سوی دیگر تعدادی از بالگردهای ضد تانک خود را نیز از مرزهای جنوبی خود تحرک داده تا از آنها برای حمایت از بالگردهای موجود در منطقه شمالی و غربی و شرقی خود مورد استفاده قرار دارد، دمشق همچنین نیروهای هوایی و سامانه های دفاع جوی خود را نیز در سواحل خود بویژه اطراف حلب مستقر کرده و آنها را در حالت آماده  باش کامل نگه داشته است.
 
سامانه های ضد هوایی متحرک سوری نیز در تمامی مناطق این کشور مستقر شده اند تا پوشش لازم برای سامانه های مستقر شده در شمال سوریه را انجام دهند. همچنین مرزهای سوریه نیز که می تواند محل عبور افراد  یا کاروان ها باشد، مین گذاری شده است.

برخی از منابع این پایگاه خبری ادعا کردند که عملیات فروپاشی توهم که از امروز آغاز شده است، در چند روز کوتاه آینده  تکمیل خواهد شد، چرا که تصمیملات اتحاذ شده از سوی مقامات ارشد دمشق و تهران به دنبال مقابله سریع و سرنوشت ساز و قطعی علیه هر قدرت خارجی یا محلی است که از خارج مورد تغذیه قرار می گیرد و می خواهد امنیت استراتژیک در سوریه را هدف قرار دهد.
 
این منابع تاکید کردند که ایران نیز در صورت لزوم برای دخالت مستقیم در این درگیری تردید نخواهد کرد.
 
پیغام های اردن و عراق به دمشقاین منابع ادعا کردند که مرزهای سوریه با اردن و عراق مشکلی در این زمینه نخواهد داشت، چرا که عمان به دمشق پیغام داده است که به امنیت سوریه پایبند است، در مورد مرز عراق نیز با وجود برخی نفوذها تهدید جدی از این نوع در این مرزها وجود ندارد، از سوی دیگر دمشق از بغداد در دو بخش کردی و عربی خود پیغام هایی را دریافت کرده که نشان می دهند مقامات عراقی اجازه فعالیت های نظامی در عراق علیه سوریه را نخواهند داد.
 
این گزارش های یکجانبه در شرایطی منتشر می شود که برخی گزارش های دریافتی از آماده باش کامل حزب الله لبنان و نیروهای مقاومت در منطقه حکایت دارد.

نظرات 0 + ارسال نظر
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد