فتنه اخر

فتنه اخر

فتنه اخر

فتنه اخر

انتقاد خواهر شهید تندگویان از سریال جاودانگی

تمام شخصیت‌های این فیلم اشکال دارد. به نظر من بازیگران این سریال هیچ کدام در سطح و جایگاه فیلم زندگی این شخصیت ملی ما نبودند. این بازیگران افراد حرفه‌ای نیستند و نقش‌های خود را درک نکرده‌اند. روزنامه شرق نوشت:
سریال جاودانگی در باره زندگی شهید تندگویان از شبکه سوم در حال پخش است. درباره این سریال، شخصیت‌های آن و داستان فیلم با فاطمه تندگویان، خواهر شهید تندگویان گفت‌وگو کردیم.



این سریال پیرامون زندگی شهید تندگویان است؛ برای ساخت سریال با اعضای خانواده هماهنگ شده بود؟ آیا سریال با تایید شما ساخته شد؟

ابتدا که قرار بود این سریال ساخته شود جلسه پرطمطراقی تشکیل دادند و مژده دادند که نوشتن فیلمنامه آغاز شده است. پس از آن آقای قاسم جعفری سه‌جلسه در دفترشان تشکیل دادند و از ما دعوت کردند که حضور یابیم. در این جلسه هنرپیشه‌ها حضور نداشتند و فقط ما را در جریان فیلمنامه گذاشتند و من هم در تمام این جلسات اعتراضم را به فیلمنامه اعلام کردم اما توجهی به حرف‌هایم نشد. هاجر دختر برادرم هم یک جلسه رفت اما چون به اعتراضاتش توجه نشد دیگر در جلسات شرکت نکرد. اما تمام اعضای خانواده ما به این فیلم اعتراض داشتند و هیچ‌کس از فیلمنامه و حتی عوامل سریال راضی نبود.

چه تفاوتی بین شخصیت شما و دیگر اعضای خانواده با شخصیتی که در سریال بازنمایی می‌شود وجود دارد؟

تمام شخصیت‌های این فیلم اشکال دارد. به نظر من بازیگران این سریال هیچ کدام در سطح و جایگاه فیلم زندگی این شخصیت ملی ما نبودند. این بازیگران افراد حرفه‌ای نیستند و نقش‌های خود را درک نکرده‌اند. من فیلمی از شهید تندگویان در اختیار آقای جعفری گذاشتم. در آن فیلم شخصیت باصلابت و جسارت جواد به‌خوبی مشخص است. جواد ممکن است لاغراندام باشد اما شجاعت و دلیری‌ای که ایشان داشتند مثال‌زدنی بود. درحالی‌که شخصیتی که در فیلم به نمایش گذاشته شده حالت زبونی و ذلت و خواری را نشان می‌دهد. صحنه‌های رفت و آمد جواد در زندان و مناجات با خدا و غیره در سریال او را به شکلی مفلوک و مظلوم و ضعیف نشان می‌دهد درحالی‌که جواد این‌طور نبود. جوادی که این فیلمنامه نشان می‌دهد آدم پپه و ساده‌لوحی است که دیدگاه خاصی ندارد یا حتی شهامتی برای مقابله و مبارزه ندارد. درحالی‌که فریاد شعارهای جواد در زندان همه سلول‌ها را متوجه او می‌کرد و بازجوها همه از دست جواد کلافه شده بودند. از سوی دیگر شخصیت زنان فیلم تماما سرکوب شده است. من در جایگاه زنانی که در دوران جنگ دوشادوش مردان مقاومت کردند به تمام زنان این فیلم اعتراض دارم. یکی از زنان فیلم که هدی دختر شهید است خل و چل است، هاجر و مریم هم که درتمام فیلم مات و مبهوت‌اند و من هم زن دست و پاچلفتی هستم که زنبیل حمل می‌کند یا مادرم تمام فیلم مشغول ناله کردن است.

داستان با محوریت هدی دختر شهید تندگویان روایت می‌شود. نظر شما راجع به این روش ورود به زندگی شهید چیست؟

شخصیت جواد و زندگی‌اش به قدر کافی کارآیی و برد داشت که به تنهایی مجذوب‌کننده باشد و دلیلی نداشت پیرایه‌های دیگر و خیال‌پردازی‌ها و رویاهای شخصیت دیگری در داستان وارد شود. حاشیه‌های فیلمنامه نظیر معصومه و خواب و رویا و تلما پورنجاتی که شخصیت افسانه‌ای است و شمشیر به دست دارد هیچ کدام مورد تایید خانواده شهید نیست و این فضاها باعث می‌شود حقیقت فضای زندگی این شهید مخدوش شود. هدی دختر شهید در تمام فیلم نقش یک دختر روانی و خیال‌پردازی دارد که تن به رویا می‌دهد. دختر شهید تندگویان به شدت به این شیوه بازنمایی‌اش اعتراض دارد و حتی دو هفته است که موبایلش را خاموش کرده. من به آقای جعفری هم گفتم به خود جواد بپردازید و باقی قضایا را به صورت فلش‌بک نمایش دهید. اما فایده‌ای نداشت خیلی سریع فیلمنامه را ساختند. حتی در مدت پخش این سریال افراد زیادی با ما تماس گرفته‌اند و سوال می‌کنند آیا هدی مریض بوده؟ واقعا هدی دچار این مشکلات بوده است؟

سریال جاودانگی دو سال پیش ساخته شده. علت عدم پخش این سریال تا امروز مخالفت‌های شما بود؟

نه ما نمی‌دانیم چرا پخش فیلم به تاخیر افتاد. پس از فیلمبرداری کلا داستان مسکوت گذاشته شد تا امروز که بدون هیچ‌گونه ارتباطی یکدفعه پخش سریال آغاز شد. علاوه بر اینکه فیلمنامه و شخصیت‌پردازی اولیه مورد تایید ما نبود بخش‌هایی از فیلم هم در تدوین و تهیه فیلم حذف شد. بخش‌هایی از زندگی جواد که به روایت آقای پورنژادی که همراه ایشان در دوران اسارت بوده‌اند حذف شده، دیدگاه جواد راجع به دولت، نقل قول‌هایی از دکتر شریعتی، شکنجه‌ها و اسارت جواد در زندان قصر از فیلم حذف شده. جواد این فیلم یک آدم عادی است. شهید تندگویان ارزش ملی و الگوی نسل جوان است درحالی‌که طبقه تحصیلکرده به هیچ‌وجه با این سریال نمی‌تواند ارتباط برقرار کند. افرادی که در زندگی شهید حضور داشتند باعث شکل‌گیری شخصیت ایشان بوده‌اند درحالی‌که این شخصیت‌ها به هیچ‌وجه در فیلم به درستی نمایش داده نشده. این فیلم به هیچ‌وجه در حدواندازه شهید تندگویان که شخصیت ملی، مذهبی این مملکت است، نیست و مورد تایید خانواده شهید هم نیست.

نظرات 0 + ارسال نظر
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد