فتنه اخر

فتنه اخر

فتنه اخر

فتنه اخر

بانک مرکزی متهم اصلی ایجاد بازار آشفته دلار!

چرا بازار سیاه ارز به وجود آمد؟گویا پس از بازار نابسامان سکه این بار نوبت به دلار رسیده است تا با گل‌آلود کردن آن ماهی‌های درشتی نسیب عده‌ای سودجو شود. پس از سقوط قیمت جهانی طلا، قیمت سکه در ایران افزایش یافت و این بار با کاهش جهانی ارزش دلار، بازار پر التهاب ارز، منتظر سودجویی بعضی افراد رانت‌خوار است. دلار 1450 تومانی را کسی باور نمی‌کرد اما بازار آشفته ارز آنقدر برای رانت‌خواران و سودجویان جذابیت دارد که هیزم در آتش آن بریزند.

 اقدام بانک مرکزی در ارائه ارز چند نرخی و عدم کنترل بازار نابسامان سکه موجب شد سودجویان و دلالان این بار بازار سیاه دلار را هدف قرار دهند و سرمایه‌گذاران مقطعی را هم به سرمایه‌گذاری در این بخش ترغیب کند.
استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی در این باره به خبرنگار "مشرق" گفت: دخالت بانک مرکزی بر این بازار طی مدت زمان‌ها گذشته موجب شده تا اکنون این بازار دچار مشکل شود. فرهاد خرمی با بیان اینکه بازار باید تعیین‌کننده نرخ ارز شود تصریح کرد: بانک مرکزی با بالا و پایین کردن نرخ ارز و کش و قوس عرضه آن در بازار با قیمت‌های متفاوت طی ماه‌های گذشته موجب شد تا کنترل این بازار را از دست بدهد.
وی به نرخ 1050 تومان بهای دلار در سال‌های گذشته اشاره کرد و گفت: دخالت بانک مرکزی با اجرای سیاست چند‌نرخی کردن ارز در قالب مدیریت شناور باعث شده که قیمت دلار اکنون به بیش از 1400 تومان در بازار برسد و بازار گرمی برای دلالان سود‌جو ایجاد شود.
خرمی درباره نوسان نرخ کنونی ارز و رشد قیمت این کالا در بازار اضافه کرد: بانک مرکزی عملا نشان داد که توان کنترل نرخ ارز را ندارد و اکنون نیز اقدام خاصی را برای سامان‌دهی ا ین بازار به‌کار نمی‌گیرد تا خود بازار عرضه و تقاضا قیمت ارز را تعیین کند.
این کارشناس ارشد مسائل اقتصادی گفت: عرضه 16 میلیارد دلار ارز از سوی بانک مرکزی برای ساماندهی این بازار طی یک سال گذشته نشان‌دهنده آن است که با مدیریت شناور اقدامات این بانک کارساز نبوده  و با این شیوه نمی‌توان قیمت واقعی ارز را به ثبات رساند.
وی نقش کنونی بازار ارز را ناشی از وجود تورم اقتصادی در کشور عنوان کرد و افزود: رشد تورم تاثیر بسزایی بر بازار بویژه قیمت ارز دارد و این موضوع ارزش پول ملی را کاهش می‌دهد و اگر بخواهیم ثبات را در قیمت ارز به‌وجود آوریم ابتدا باید تورم مهار شود.
همچنین کارشناس ارشد مسائل همه مشکلات اخیر بازار ارز را ناشی  از عدم برنامه‌ریزی دقیق و علمی بانک مرکزی و شورای پول و اعتبار در تعیین نرخ سود بانکی عنوان کرد و گفت: در شرایطی که نرخ سود بانکی منطقی نباشد بی‌تردید سرمایه‌گذاران به جای سپرده‌گذاری در بانک‌ها بازارهای سودآور زودبازده را چون بازار ارز و سکه انتخاب می‌کنند و نقدینگی کلان که باید به بدنه تولید تزریق شود در بازارهای موازی با خرید ارز و سکه تجمیع می‌شود.
فرید ضیاءالمالکی با بیان اینکه نقدینگی سرمایه‌گذاران به دلیل انتظارات تورمی و نرخ سود پایین بانکی به مکان‌های دیگری چون بازار ارز و سکه سرازیر می‌شود، افزود: نیاز ارز مسافرتی و حمایت از واردات با ارائه ارز به فعالان قابل  تامین است اما این آشفته‌بازار به نوعی ناشی از تقاضای کاذب برای سودآوری دلالان  و سرمایه‌گذاران بازار ارز است.
این کارشناس بانکی خاطرنشان کرد: سفته‌بازان برای حفظ ارزش پول خود هر جایی که بازار جذاب‌تری داشته باشد به آن سو می‌روند و چنانچه نرخ سود بانکی تعدیل شود عطش بازار ارز و سکه با ورود سرمایه به سوی بانک‌ها فروکش خواهد کرد.
 

نظرات 0 + ارسال نظر
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد