فتنه اخر

فتنه اخر

فتنه اخر

فتنه اخر

متخصصان جنگ الکترونیک :آخرین وضعیت رمزنگاری پهپاد جاسوسی آمریکا

کارشناسان حوزه جنگ الکترونیک آخرین وضعیت رمزنگاری و رمزگشایی پهپاد جاسوسی آمریکا در ایران را مورد بررسی قرار دادند.

به گزارش مشرق،علی اصغر زارعی فرمانده سابق یگان جنگ الکترونیک سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در نشستی با موضوع «بررسی عملکرد هواپیماهای جاسوسی از خانواده RQ107 مورد استفاده سازمان سیا» که به همت بسیج دانشجویی دانشگاه صنعتی امیرکبیر در تالار مرکزی این دانشگاه برگزار شد، گفت: جنگ الکترونیک در کشورمان سابقه ای 30 ساله دارد.


وی افزود: هنگامی که آمریکا به افغانستان و عراق حمله نظامی کرد، نسل قدیمی این پهپادهای جاسوسی به صورت سالم و یا نیمه سالم به دست ایران افتاد.
زارعی خاطرنشان کرد: روس ها سفری به ایران داشتند تا از هواپیماهای بدون سرنشینی که توسط ایران در منطقه کردستان و مرزهای شرقی فرود آمده بود، بازدید کنند و از آن کپی برداری کنند که البته توانستند نسل های پیشرفته این پهپادها را بسازند.
این نماینده مجلس با اشاره به اینکه جنگ الکترونیک در کشورمان سابقه طولانی دارد، تصریح کرد: در دوران جنگ تحمیلی در دانشگاه صنعتی امیرکبیر اتاقی با عنوان یگان جنگ الکترونیک و با حضور دانشجویانی که در این دانشگاه تحصیل می کردند، فعال بود و دانشجویان در این اتاق به جنگ الکترونیک در طول جنگ کمک می کردند و اکنون این دانشجویان از مسئولان جنگ الکترونیک در سپاه پاسداران و ارتش هستند.
وی در جلسه پرسش و پاسخ دانشجویی و در پاسخ به این سوال که کدهای هواپیمای بدون سرنشین جاسوسی آمریکا هر دو تا سه ثانیه تغییر پیدا می کند و چه طور ایران توانسته این پهپاد جاسوسی را بدون خسارت مهار کند، گفت: رمزنگاری این هواپیما برای ما مشکل نیست.
زارعی تاکید کرد: اکنون دانشجویانی در کشور تحصیل می کنند که مقطع دکتری آنها رمزنگاری است.
این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: اقدام جنگ الکترونیک ایران موجب شده سیستم این هواپیما کاملا دچار اشکال شده و پایداری خود را در انجام ماموریت از دست بدهد و تحلیل ها این امر را به اثبات می رساند که GPS نظامی این هواپیما محل خود را تغییر یافته دیده و برعکس عمل کرده است.
زارعی تصریح کرد: این اولین باری نیست که این گونه هواپیمای جاسوسی آمریکا در منطقه و مناطق مرزی ایران فعال بودند و حتی چندین بار مشاهده و رصد شده که این هواپیما در چه زمانی در مرزهای ایران حضور پیدا می کند.
نماینده مردم تهران در مجلس در پاسخ به این سوال که آیا دستاوردهای این هواپیما برای ایران تنها در زمینه الکترونیکی است و آیا در بحث های آلیاژی کاربردی برای ایران خواهد داشت، گفت: دستاوردهای این هواپیما در ابعاد الکترونیکی، رمزنگاری، سازه و بدنه کاربردی است.
وی افزود: روی بدنه این هواپیما هیچ زاویه ای وجود ندارد تا سیگنال هایی که به آن برخورد می کند، بازگشت نداشته باشد.
این کارشناس جنگ الکترونیک با بیان اینکه سیستم ناوبری پهپاد جاسوسی آمریکا بسیار پیچیده بوده و لینک ماهواره ای داشته است، گفت: بسیاری از سیستم های این هواپیما برای ما شناخته شده است.
زارعی خاطر نشان کرد: این هواپیمای جاسوسی چند نوع رادار داشته تا بتواند موقعیت خود را داشته باشد و بتواند پیرامون خود را نیز جستجو کند.
فرمانده سابق یگان جنگ الکترونیک سپاه پاسداران اظهار داشت: این هواپیمای جاسوسی سنسوری داشته تا بتواند عکسبرداری کند و یکی از ماموریت های ویژه این هواپیما شناسایی مراکز هسته ای است که در این خصوص نیز سنسور ویژه ای داشته است.
وی در ادامه گفت: اکنون رادار ملی در کشورمان ساخته شده و از اساتید و دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف در این پروژه استفاده شده است و این رادار بسیار پیشرفته است.
زارعی با بیان اینکه ایران اکنون دارای رادار پسیو است، گفت: راداری که در حال حاضر در کرج مستقر است شعاع 500 کیلومتری را رصد می کند. پروژه رادار پسیو در مرحله خوبی به سر می برد و تا آنجا که خبر دارم 70 تا 80 درصد این پروژه آماده شده است.
این نماینده مجلس تصریح کرد: آمریکا به خوبی می داند ایران فعالیت صلح آمیز هسته ای دارد اما می خواهد برای ایران پرونده سازی کند و سعی دارد برای ادعاهای خود مستندات جمع کند.
این کارشناس جنگ الکترونیک در پاسخ به این سؤال که آمریکا دارای ماهواره های پیشرفته جاسوسی است اما چرا برای رصد و جاسوسی از این گونه هواپیماها استفاده می کند، گفت: اینگونه اقدامات آمریکا باید یکدیگر را پوشش دهند.
وی در پاسخ به این سؤال که آیا کشور روسیه درخواستی مبنی بر بازدید از این هواپیمای جاسوسی داشته و آیا ایران نیز از تجهیزات نظامی روسیه بازدید می کند، گفت: پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی دوستان ما تمامی تجهیزات نظامی روسیه را بازدید کردند و بسیاری از تجهیزات موشکی و هوافضای روسیه توسط متخصصان صنایع دفاعی کشور مورد بازدید قرار گرفت.
زارعی خاطرنشان کرد: در سال 64 به همراه شهید تهرانی مقدم و حدود 30 تا 40 متخصص دفاعی کشور برای دریافت موشک اسکات به یکی از کشورهای آفریقایی سفر کردیم.
این نماینده مجلس در ادامه گفت: هنگام برگشت و با هواپیمای باربری موشک های اسکات را به کشور آورده و شهید مقدم چندین سایت را راه اندازی کرد و با آموزش های اولیه این موشک ها به هدف های مورد نظر در عراق اصابت کرد.
فرمانده سابق یگان جنگ الکترونیک سپاه پاسداران تأکید کرد: برخی ها اینگونه تصور می کنند که جوانان و پاسداران کشورمان نمی توانند در حوزه جنگ الکترونیک پیشرفته باشند که باید پاسخ داد پیشرفت ما در این عرصه غیرقابل تصور است.
نماینده مردم تهران در مجلس اظهار داشت: اینکه عنوان می شود روسیه از ایران درخواست داشت تا از پهپاد جاسوسی آمریکا بازدید کند، به نظر جنگ روانی آمریکایی ها است و روسیه تقاضایی مبنی بر بازدید از این پهپاد را نداشته است.
در همین حال یک استاد الکترونیک دانشگاه امیرکبیر نیز گفت: شکار هواپیمای جاسوسی آمریکا در ایران هزینه زیادی برای آمریکایی ها خواهد داشت. نوروزی در جمع دانشجویان دانشگاه امیرکبیر افزود: کنترل این هواپیما موجب خواهد شد آمریکایی ها به طور مستمر لینک های ارتباطی هواپیماهای جاسوسی خود را در سراسر جهان تغییر دهند که این کار هزینه زیادی دارد. وی گفت: رمزگشایی از اطلاعات این هواپیما هر چند پیچیده است اما متخصصان ایرانی در جنگ الکترونیک همیشه موفق بوده اند و رمزگشایی از این هواپیما نیز دست یافتنی است. نوروزی با بیان اینکه در موضوع جنگ الکترونیک به پیشرفت های مناسبی دست یافته ایم افزود: این که توانسته ایم هواپیمایی با قدرت جاسوسی زیاد و پیچیدگی امنیتی اش بر زمین بنشانیم و کنترل آن را از مبدأ خارج کنیم، نشانه گامی اساسی و چشمگیر در این زمینه است.

 

نظرات 0 + ارسال نظر
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد