فتنه اخر

فتنه اخر

فتنه اخر

فتنه اخر

سایت سفارت ایران در سوییس؛ شاهکاری عجیب در نوع خود + عکس

سایبر دیپلماسی ایران به کجا می رود؟ سایت سفارت ایران در سوییس؛ شاهکاری عجیب در نوع خود + عکس
شاید این مسئله بیشتر به یک شوخی شباهت داشته باشد، اما با اندکی دقت و بررسی در می‌یابید که نه، ما واقعاً با یک شاهکار اینترنتی مواجه‌ایم.بی‌شک باید نام و آدرس الکترونیکی سفارت ایران در سوییس را به عنوان یکی از عجایب عصر  اینترنت به شمار آورد.

در سایت سفارت ایران در سوییس که آدرس آن http://iranembassy.ch است، می‌توانید با بی‌آلایش بودن کامل آن آشنا شوید. آنقدر این سایت به دور از هرگونه زرق برق دنیوی و در راستای بهینه‌سازی مصرف اینترنت و پهنای باند است که در نگاه اول فکر می‌کنید که اشتباهاً وارد یک سایت دیگر شده‌اید. اما نه. آدرس کاملاً درست است.


برای اینکه با ویژگی‌های منحصربه‌فرد این سایت آشنا شوید می‌توانید به مسائل زیر توجه کنید.

· شنیدن سرود ملی کشورمان:

طبیعتاً پرچم و سرود ملی هر کشوری در سفارت‌خانه آن کشور نقش مهم و کلیدی دارد. اگر شما خواهان شنیدن سرود مقدس ملی کشورمان، ایران، هستید کافیست که بر روی کلمه الله در قسمت پایین و راست صفحه کلیک کنید تا بدون هیچ‌گونه مشکلی شما را به سایت یوتیوب هدایت کرده و در آنجا یک کلیپ تصویری همراه با سرود ملی کشورمان برای‌تان پخش کند.

طراح سایت حتماً با خود فکر کرده که «خوب، این چه کاریست که بخواهیم زحمت بیخودی کشیده و پول بیت‌المال را حرام کنیم و یک کلیپ تصویری و یا حتی صوتی در سایت بارگزاری کنیم. الحمدالله که همگی مردم جهان به یوتیوب دسترسی دارند و این سایت هم مخصوص بارگزاری انواع و اقسام فیلم و کلیپ تصویری است. ما هم می‌رویم و سرود ملی خود را در آنجا آپلود کرده و سپس مراجعه‌کنندگان عزیز را به آنجا انتقال می‌دهیم تا علاوه بر شنیدن سرود ملی، بدانند که ما در عرصه سایبری نیز در حد جهانی و لالیگا کار می‌کنیم و به هیچ‌وجه میدان را رها نکرده و آن را به امان خدا و در اختیار دشمنان خود قرار نداده‌ایم.»

· شماره تماس بخش‌های مختلف:

در قسمت پایین و چپ سایت نیز یک سری شماره تلفن دیده می‌شود که در طراحی آنها نیز ذوق و سلیقه خاصی به خرج داده شده است. طراح سایت در این قسمت سعی کرده تا با استفاده از رنگ‌های مختلف و گل‌منگولی کردن شماره‌ها، ذوق و مهارت هنری خود را به رخ مراجعه‌کنندگان بکشد.

در این قسمت هنگامی که موشواره خود را به روی آدرس و شماره تماس سفارت می‌برید، امکان کلیک کردن بر روی آن برای شما مهیا می‌شود. فکر می‌کنید که با کلیک بر روی آن چه اتفاقی می‌افتد؟ با کلیک بر روی آن یک پنجره دیگر باز می‌شود و .... شما مجدداً به همان صفحه‌ای که بوده‌اید بازمی‌گردید. احتمالاً طراح سایت با خود تصور کرده است که «ممکنه مراجعه‌کنندگان از امکان ریلود یا همان بارگزاری مجدد صفحه برخوردار نباشند. پس بهتره که دست به یک نوآوری و ابتکار زده و امکان ریلود را خودمان برای آنها در سایت فراهم کنیم تا بدین طریق یک در دنیا و صد در آخرت ثواب کرده باشیم.»

· آشنایی با جاذبه‌های گردشگری و اماکن تاریخی ایران:

مسلماً یکی از کاربردهای سفارت‌خانه‌ها دیپلماسی عمومی و آشنا ساختن مردم جهان با جاذبه‌های گردشگری و اماکن تاریخی آن است. برای آشنا شدن با جاذبه‌های گردشگری و اماکن تاریخی ایران کافیست که بر روی عبارتی با همین مضمون واقع در بالای صفحه کلیک کنید. البته جا دارد حداقل در اینجا از طراح سایت تشکر کرد که با کلیک بر روی عبارات فارسی و یا انگلیسی شما به سایت جامع گردشگری ایران هدایت می‌شوید.

اما نکته‌ای که باید حتماً توجه داشت این است که شما باید حتماً بر روی عبارات فارسی یا انگلیسی موجود کلیک کنید و اگر خدایی‌نکرده دستتان بلغزد و اشتباهی بر روی تصویر زیرین آن یعنی تصویر میدان آزادی و پرچم ایران کلیک کنید، شما به سایتی با نام «سفردوستان کاشان» انتقال داده می‌شوید.

اما از آنجا که بنا به دلایلی این سایت از کار افتاده است، به جای آن شما با تصویر زیر مواجه می‌شوید، که در نوع خود معرکه است چرا که نشان‌دهنده جاذبه‌های گردشگری جدید در ایران است.

· بخش اخبار:

با کلیک بر روی کلمه «اخبار» در قسمت چپ صفحه شما به وب‌سایت «خبرگزاری جمهوری اسلامی» انتقال داده می‌شوید،‌ که این هم در نوع خود جدید و بدیع است. مراجعه‌کننده انتظار دارد که با کلیک بر روی آن بتواند خبرهای مرتبط با سفارت را ببیند که البته کاملاً اشتباه فکر می‌کند.

اما اخبار انگلیسی آن. کافیست بر روی کلمه NEWS در قسمت راست صفحه کلیک کنید تا برخی از خبرها را به زبان انگلیسی مشاهده کنید. ولی اینجا هم کاربر دست از پا درازتر باید بازگردد. چرا که اصلاً چیزی توی این بخش یافت نمی‌شود و با صفحه زیر مواجه می‌شود.

· بخش قرآن:

در این قسمت، بر اساس آنچه نوشته شده است باید امکان شنیدن و یا دیدن 30 جزء قرآن وجود داشته باشد. این قسمت هم همچون قسمت‌های دیگر از حال و روز چندان مناسبی برخوردار نیست. پنجره‌ای که با کلیک کردن بر روی آن باز می‌شود، تصویر زیر است.

· بخش اطلاعیه‌های مهم:

و اما مهم‌ترین بخش آن. یعنی بخشی که باید در آن بتوانید برخی اطلاعیه‌ها و اخبار مهم را دریابید. از آنجا که این اطلاعات بسیار مهم هستند و باید از دید و چشم نامحرمان محفوظ بمانند، در نگاه اول به سایت چیزی به نام «اطلاعیه‌های مهم» دیده نمی‌شود. برای قابل رویت شدن آنها می‌بایست موشواره خود را بر روی کلمه‌ای که در کنار کلمه «مهم» قرار دارد ببرید تا بلکه امکان مشاهده و دسترسی به آن برای شما به وجود آید. هرچند صفحه‌ای که پس از کلیک بر روی آن باز می‌شود، همانند صفحه اصلی از شکل و ظاهر بسیار نامناسبی برخوردار است، اما جای شکرش باقیست که برخلاف دیگر لینک‌ها، حداقل چیزی برای نمایش دادن دارد.

· دیگر زبان‌های سایت:

از آنجا که زبان‌های رسمی کشور سوییس چهار زبان آلمانی، فرانسوی، ایتالیایی، و رومانش می‌باشد، لذا این سایت باید مطالب خود را نیز به زبان‌های رسمی این کشور ارائه دهد. به همین رو، لینک صفحات آلمانی و فرانسوی آن نیز در این سایت آورده شده است که متأسفانه آنها نیز وضع و حال بهتری از صفحه فارسی آن ندارند. با نگاهی به تصاویر زیر می‌توان به این موضوع پی برد.

ظاهراً آنچه که مسئولان ما فراموش کرده‌اند، نقش و اهمیت فضای سایبری و اینترنتی برای پیشبرد اهداف مختلف کشوری در عرصه‌های جهانی است. این مسئله که سفارت‌خانه جمهوری اسلامی ایران در سوییس از چنین سایت نامناسبی برخوردار است کاملاً حاکی از آن است که ما در عرصه سایبر دیپلماسی که بخشی از دیپلماسی عمومی است  بسیار بد عمل کرده و می‌کنیم. سوالی که مسئولان ما باید از خود بپرسند این است که آیا ما با چنین رویکرد بسیار ضعیفی می‌توانیم در بین دیگر جوامع و در عرصه جهانی حرفی برای گفتن داشته باشیم و مردم کشورهای دیگر را با عصاره‌های اصلی انقلابی و ایرانی کشورمان آشنا سازیم.

نظرات 0 + ارسال نظر
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد