فتنه اخر

فتنه اخر

فتنه اخر

فتنه اخر

کلاه قرمزی ،پدیده نوروز 90 سیما

حضور میهمان های سرشناسی از جمله 'ابراهیم حاتمی کیا' و 'آتیلا پسیانی' جذابیت های کار را افزایش داد و بسیاری را پای گیرنده ها نشاند.



حضور عروسک های جذاب و دوست داشتنی در سینما و تلویزیون، به عنوان پدیده های سرگرم کننده و شادی آور، همواره عاملی برای جذب مخاطب و در مواقعی دستیابی به رکوردهای فروش بوده اند.


به گزارش ایرنا، جنگ تلویزیونی 'کلاه قرمزی' که این روزها مخاطبان بسیاری را پای تلویزیون ها نشانده، یکی از کارهای موفق عروسکی در سال های اخیر است که متاسفانه نمونه دیگری را در سینما و تلویزیون این روزهای کشور نمی توان یافت.
در سال های ابتدایی دهه 1370، مجموعه 'صندوق پست' با اجرای جذاب ایرج طهماسب که در آن دوران از بازیگران با استعداد سینما به حساب می آمد، روی آنتن رفت.
در آن دوران ساخت برنامه های اینچنینی بسیار متداول بود و نمونه های موفق و ناموفق بسیاری را می توان ذکر کرد اما چیزی که این برنامه را متمایز ساخت، حضور عروسکی به نام 'کلاه قرمزی' بود که بسیاری از کلمات را جویده جویده و نامفهوم ادا می کرد!
این عروسک با مزه با صدای فوق العاده 'حمید جبلی' به یکباره مورد اقبال عمومی قرار گرفت و به یکی از پدیده های سال تبدیل شد.
ظرافت های به کار رفته در ساخت عروسک کلاه قرمزی، هنگامی که در کنار اجرای عالی طهماسب قرار گرفت، تیم دو نفره جذابی را خلق کرد و مخاطبان بزرگسال بسیاری را مجذوب خود ساخت.
پیام های تربیتی به کار رفته در متن ها به شکلی نوشته شده بود که گل درشت و دافعه برانگیز جلوه نکند و به آرامی به مخاطب کم سن و سال برنامه منتقل شود.
در واقع مجری نقشی فراتر از یک نصیحت کننده تکراری و کلیشه ای پیدا کرده بود و لحن کلام او در بیشتر مواقع به پدری مهربان و دوست داشتنی با تمامی خصوصیات انسانی نزدیک می شد.
این موارد دست به دست یکدیگر داد و شخصیت کلاه قرمزی را وارد حافظه تصویری نوجوانان آن نسل کرد که فروش بی سابقه و رکوردشکن نسخه سینمایی آن بیش از هر چیز موید این امر است.
سال گذشته(1389) پس از مدت ها غیبت، کلاه قرمزی بار دیگر به خانه قدیمی خود(تلویزیون) بازگشت و یکی از بهترین ساعت های پخش را نیز به خود اختصاص داد، جنگی جذاب با حضور او و 'پسرخاله' و شخصیتی تازه به نام 'پسر عمه زا' که نوع گویش او شباهت هایی به کلاه قرمزی دهه 1370 داشت.
حضور میهمان های سرشناسی از جمله 'ابراهیم حاتمی کیا' و 'آتیلا پسیانی' جذابیت های کار را افزایش داد و بسیاری را پای گیرنده ها نشاند.
اما با همه اینها همچنان ستاره این جنگ نوروزی کسی جز کلاه قرمزی و آقای مجری نبود که همچنان به سیاق گذشته عمل کرده و خنده پررنگی را بر چهره دوستداران خود نشاندند.
تجربه موفق سال گذشته این بار تهیه کنندگان برنامه فوق را با شجاعت بیشتری به چالش فراخواند و رقابت جانانه ای را با دیگر برنامه های نوروزی رقم زد.
ایرج طهماسب و حمید جبلی که نسل ما خاطرات شیرینی را از آنها به یاد دارد، به عنوان مغز متفکر برنامه با صداقت خاصی کار خود را پیش برده اند.
آنها ذره ای از اهداف دو دهه پیش خود در برنامه صندوق پست پا پس نگذاشته و برای خنداندن بیشتر به لودگی به جای کمدی روی نیاورده اند.
این زوج موفق پس از خلق شخصیت پسرعمه ، شخصیتی منحصر به فرد و بسیار شیرین به نام 'فامیل دور' را خلق کرده اند که طراوت خاصی به کار بخشیده و لحظات درخشانی را به وجود آورده است.
برای نمونه به شوخی ظریف آقای مجری با اسم و فامیل او توجه کنید تا از ظرافت های موجود در آن لذت ببرید.
اینگونه است که برنامه ای ساده و کم خرج در قیاس با مجموعه های پرستاره نوروزی شبکه های مختلف، به گل سرسبد برنامه های تلویزیونی نوروز مبدل شده و بینندگان بسیاری را در طیف های سنی مختلف مجذوب خویش کرده است.
روراستی با مخاطبان و احترام به شعور آنان را می توان رمز موفقیت کلاه قرمزی دانست که با شوری هنرمندانه ترکیب شده است.

نظرات 0 + ارسال نظر
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد