فتنه اخر

فتنه اخر

فتنه اخر

فتنه اخر

آیا احمدی نژاد به لندن خواهد رفت؟

گاهی به تصمیم برگزار کنندگان المپیک/ آیا احمدی نژاد به لندن خواهد رفت؟
تصمیم جدید برگزارکنندگان المپیک 2012 مبنی بر انگشت نگاری از روسای جمهوری و وزرای ورزش حاضر در این رویداد، موجب ابهاماتی در سفر مقامات ایرانی شده است.

به گزاش خبرنگار ورزشی مشرق، هفته گذشته بود که خبر این اتفاق روی خروجی سایت قرار گرفت. این خبر هنگامی دارای اهمیت می شود که بدانیم فرصت چندانی برای ارسال نام محمود احمدی نژاد، رئیس جمهوری اسلامی ایران و محمد عباسی، وزیر ورزش و جوانان وجود ندارد. تصمیم سازان فقط همین هفته را فرصت دارند تا نام این دو را به لندن ارسال کنند تا برگزارکنندگان المپیک و پارالمپیک نیز زمان کافی برای مقدمه چینی جهت اینگونه سفرها را داشته باشند؛ اما تمام ماجرا این نیست.

در روزهای اخیر، مباحثات فراوانی میان مقامات تصمیم گیر ورزش و سیاسیون صورت گرفته تا در این باره اقدام شود. برخی که عمدتا سیاسی بوده و آشنایی چندانی با فضای ورزش و المپیک ندارند، به سرعت واکنش منفی نشان داده و انگشت نگاری را موجب منتفی شدن این سفر دانسته اند. موضوعی که منجر به غیبت مسئولان ارشد جمهوری اسلامی در افتتاحیه المپیک و سپس پارالمپیک می شود؛ جایی که روسای جمهوری و وزرای بیش از 100 کشور جهان حضور خواهند داشت.

فرصتی به نام المپیک لندن

از تمامی این بحث ها بگذریم، با واقعیتی به نام المپیک لندن مواجه هستیم. بی تردید، اهمیتی که این رویداد در جهان دارد، حتی بیشتر از جام جهانی فوتبال است چرا که دارای ابعادی است که سایر رویدادها فاقد آن هستند. این رقابت ها که سال جاری میلادی در لندن برگزار می شود، به ظاهر تجلی آرمان های بشری و نمادی از صلح طلبی به شمار می رود. به همین دلیل است که المپیک، مورد نظر سازمان ملل متحد و نهادهای حقوق بشر بوده و از سوی آنها حمایتی همه جانبه را احساس می کند.
در چنین فضایی، موقعیت مناسبی برای جمهوری اسلامی فراهم می شود تا با استفاده از توجه خاص رسانه ای و افکار عمومی جهان، نهایت بهره را برده و پیام خود را منتقل کند. این موضوع را در کنار تحریم های اخیر بگذارید که از منظر رسانه ای هم اعمال شده است. در چنین شرایطی، المپیک لندن می تواند فرصتی کم بدیل برای رئیس جمهوری باشد تا در آن چند روز، دوره ای برای شکستن فضای تحریم خبری باشد تا حقایق به گوش جهانیان برسد.

وقتی نگاه ها در لندن به احمدی نژاد است
در دوران برگزاری رقابت ها و به خصوص افتتاحیه، شمار فراوانی از روسای جمهوری در لندن حضور دارند که برآورد آن را به 70 تا 100 نفر نزدیک دانسته اند. در چنین شرایطی، تیم دیپلماسی جمهوری اسلامی می تواند فعال شده و از این رویداد به سود خود استفاده کند. البته، فرصت حضور رئیس جمهوری در کشوری اروپایی و میان عموم روسای کشورها را نباید دست کم گرفت.
در کنار این موارد، به شمار قابل توجه ایرانیان و مسلمانان در این کشور اروپایی نیز می توان اشاره داشت. مسلمانانی که علاقه قابل توجهی به جمهوری اسلامی و احمدی نژاد داشته و این حضور را قدر می دانند. البته، در فضای انقلاب های منطقه که بخشی از سازمان های آنها در انگلیس است، این حضور می تواند مثمرثمرتر نیز باشد.
 
پاراالمپیک پکن 2008

در کنار تمامی این امکان ها که ناشی از این سفر خواهد بود، با پدیده ای به نام محمود احمدی نژاد روبرو هستیم. بی تردید، حضور رئیس جمهوری به اهمیت وی که دارای قابلیت های فراوان رسانه ای است، می تواند بر این فرصت ها بیفزاید تا حضورش را به یک اتفاق استثنایی برای جمهوری اسلامی ایران تبدیل کند. او دارای چنان مهارتی است که می تواند به یکی از ستاره های لندن تبدیل شود.سابقه سفرهای خارجی وی نیز موید این مهم است.
 
انگشت نگاری از روسای جمهوری چگونه خواهد بود؟در این بین، این انگشت نگاری که از تمامی روسای جمهوری و وزرای ورزش صورت خواهد گرفت، به چه شکل است؟ براساس عرف بین الملل، این موضوع به معنای یک رفتار دیپلماتیک و براساس رعایت شان بالاترین مقام اجرایی یک کشور است. نباید تصور داشت احمدی نژاد یا سایر روسای جمهوری در ملا عام و به شکل فرودگاهی انگشت نگاری می شوند؛ بلکه با رعایت ضوابط و عرف دیپلماتیک است.
 

در مجموع، به نظر می رسد با توجه به ویژگی های خاص محمود احمدی نژاد و فضای مطلوب رسانه ای و عمومی حاکم در هنگام برگزاری المپیک 2012 در لندن، این سفر می تواند دستاوردهای قابل توجهی داشته باشد. انتظار می رود نهادهای تصمیم گیر در این زمینه نیز با تانی و توجه به تمامی ابعاد به جمع بندی رسیده و از اقدام شعاری و احساسی دوری کنند.

نظرات 0 + ارسال نظر
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد