فتنه اخر

فتنه اخر

فتنه اخر

فتنه اخر

نیویورک‌تایمز: غرب در حال تهیه قرارداد جدید تبادل سوخت با ایران است

یویورک‌تایمز خبر داد:
غرب در حال تهیه قرارداد جدید تبادل سوخت با ایران اس
ت

به گزارش فارس، روزنامه آمریکایی "نیویورک‌تایمز " در گزارشی که در نسخه چاپی امروز آن منتشر شد، نوشت: آمریکا و متحدان اروپایی آن در حال آماده کردن یک قرارداد جدید در خصوص برنامه هسته‌ای ایران و تبادل سوخت هسته‌ای هستند.
این نشریه آمریکایی در ادامه به نقل از برخی مقامات عالیرتبه آمریکا که نامی از آنها نبرد، اعلام کرد: این پیشنهاد از ایران خواهد خواست تا بیش از یکهزار و 995 کیلوگرم از اورانیوم با درصد غنای پایین خود را معادل دو سوم بیشتر از مقداری که تهران سال گذشته در وین آن را نپذیرفته بود، به منظور دریافت سوخت مورد نیاز راکتور تحقیقاتی تهران به خارج از این کشور ارسال کند.
این مقام عالیرتبه آمریکا در ادامه تأکید کرد: میزان اورانیوم پیشنهاد شده در توافق جدید که در حال آماده شدن است، بدلیل ادامه فعالیت‌های غنی‌سازی ایران افزایش یافته است.
یکی دیگر از مقامات عالیرتبه آمریکا اعلام کرد: آمریکا و شرکای اروپایی این کشور به دستیابی به توافقنامه‌ای برای ارائه به ایران بسیار نزدیک شده‌اند.
این نشریه آمریکایی در ادامه گزارش خود تأکید کرد: بسیاری از مقامات آمریکا تردید دارند که این ابتکارعمل‌های جدید موفقیت‌آمیز باشد، اما به هر حال وعده "باراک اوباما " رئیس‌جمهور آمریکا برای ادامه مذاکرات حتی در زمانی که فشار تحریم‌ها افزایش می‌یابد، را محقق خواهد ساخت.
بنابر این گزارش، آمریکا و دیگر کشورهای اروپایی هم‌پیمان آن سال گذشته در نشست تهران با گروه 1+5 در وین پیشنهادی را مطرح کردند و طی آن از ایران خواسته بودند تا بیش از یکهزار و 200 کیلوگرم از اورانیوم با درصد غنای پائین خود را به صورت یکجا به روسیه و فرانسه بفرستد و در ازای آن سوخت مورد نیاز راکتور تحقیقاتی تهران را دریافت کند.
با وجود همکاری ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در زمینه مبادله سوخت هسته‌ای، غرب در آن نشست تأکید داشت که ایران اورانیوم خود را به صورت یکجا به روسیه و فرانسه ارسال کند. اما "منوچهر متکی " وزیر امورخارجه ایران به دنبال این درخواست غرب اعلام کرد که جمهوری اسلامی آماده مبادله 400 کیلوگرم از اورانیوم غنی‌شده خود با سوخت هسته‌ای در کیش است. غرب این پیشنهاد ایران را نپذیرفت و همچنان بر پیشنهاد خود برای ارسال تمام اورانیوم ایران به صورت یکجا به روسیه و فرانسه تأکید کرد. اما ایران بار دیگر نیز حسن‌نیت خود را به اثبات رساند و در نهایت بیانیه 3 جانبه تهران با میانجیگیری آنکارا و برازیلیا درباره تبادل سوخت هسته‌ای ایران به امضا رسید.
جمهوری اسلامی همواره آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را طرف خود دانسته و همکاری کامل و همه‌جانبه‌ای نیز با آژانس داشته است. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز در گزارش‌های مکرر خود بر عدم انحراف برنامه هسته‌ای ایران و تطابق کامل آن با توافقات بین‌المللی تأکید کرده است.
ایران همچنین همواره آمادگی خود را برای گفت‌وگو با غرب درباره برنامه هسته‌ای کاملا صلح‌آمیزی که دنبال می‌کند، اعلام کرده است، اما آمریکا و کشورهای غربی همواره سعی کرده‌اند تا در برگزاری این گفت‌وگوها به نحوی کارشکنی کنند و از سوی دیگر همیشه مدعی هستند که عدم آمادگی برای انجام گفت‌وگوها از جانب ایران است.

نظرات 0 + ارسال نظر
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد