فتنه اخر

فتنه اخر

فتنه اخر

فتنه اخر

بازتاب گسترده رزمایش آسمان ولایت3ـحیرت جهانیان ازنمایش قدرت موشکی ایر

فتنه اخر :

چهارمین روز از رزمایش مدافعان آسمان ولایت 3 در حالی سپری شد که توانمندی موشکی و پدافند هوایی کشورمان، چشم جهانیان را خیره ساخته و آنها را به حیرت واداشته است.
شلیک موفقیت آمیز سامانه های موشکی برد متوسط مرصاد به سمت یک هواپیمای بدون سرنشین که به انهدام این هواپیما انجامید و همچنین آزمایش کاملاً موفق سامانه موشکی برد کوتاه راپیر و سامانه پدافندی FM80 در روزهای سوم و چهارم این رزمایش از جمله مواردی بود که بازتاب گسترده ای را در بسیاری از رسانه های غربی به همراه داشت. در این میان اما خبر تست موفقیت آمیز سامانه موشکی بهینه سازی شده اس200، که توسط سخنگوی این رزمایش اعلام شد، موجی عجیب را در محافل رسانه ای به راه انداخت و بسیاری از ناظران را به واکنش واداشت.
این موفقیت ایران البته با توجه به امتناع روسیه از تحویل موشک های اس300، موجبات نگرانی بسیاری از کشورهای غربی را فراهم ساخته است.
در همین راستا یونایتدپرس با اعلام خبر تست موفقیت آمیز اس200 نوشت: پس از آنکه مسکو به تعهد خود در فروش و تحویل سامانه پدافندی اس300 به ایران عمل نکرد، تهران از طرح های اخیر خود برای تولید سامانه پدافند هوایی مشابه در داخل خبر داد.
روزنامه الاتحاد امارات هم نوشت: ایران یک نمونه مشابه موشک اس300 را با موفقیت آزمایش کرد. القدس العربی نیز همین تیتر را برای گزارش خود برگزید و یادآور شد: بهینه سازی این سامانه پس از مخالفت روسیه با تحویل سامانه اس300 به ایران صورت گرفت.
...

این روزنامه اضافه کرد: آمریکا، اسرائیل و اروپا با تحویل سامانه اس300 از سوی روسیه به ایران مخالفت کرده بودند زیرا این سامانه مشابه سامانه آمریکایی پاتریوت است و به ایران این قدرت را می دهد که از تاسیسات هسته ای اش در مقابل حملات احتمالی دفاع کند.
در همین ارتباط روزنامه البیان هم نوشت که ایران سامانه موشکی مشابه اس300 را با موفقیت آزمایش کرد.
شلیک موفق
سامانه موشکی مرصاد
در دومین مرحله از رزمایش بزرگ پدافند هوایی با عنوان مدافعان آسمان ولایت 3 که در گستره کل جغرافیای جمهوری اسلامی ایران در حال برگزاری است، سامانه موشکی ارتفاع متوسط مرصاد با موفقیت به سمت یک فروند هواپیمای بدون سرنشین شلیک و این هواپیما را منهدم کرد.
امیرحمید ارژنگی سخنگوی رزمایش مدافعان آسمان ولایت 3 با حضور در جمع خبرنگاران با تایید این خبر گفت: سامانه بومی پدافند هوایی مرصاد که در یکی از مناطق برگزاری رزمایش مورد تست قرار گرفت، کاملا بومی و دیجیتال بوده و قابلیت مقابله با انواع جنگ الکترونیک را داشته و امروز در یگان های مختلف قرارگاه پدافند هوایی به کارگیری می شود.
وی شبکه پذیری را ویژگی منحصر به فرد این سامانه پدافندی دانست و گفت: سامانه پدافندی مرصاد قابلیت اتصال به شبکه راداری و شبکه زمین به هوای پدافندی را نیز دارد.
تحرک بالا، قابلیت مقابله با جنگ الکترونیک و شبکه شدن با دیگر سامانه های راداری و پدافندی و نیز طی کلیه مراحل تحقیق طراحی و تولید سامانه موشکی مرصاد از جمله مزیت های سامانه نسبت به مشابه خود است.
استفاده از رادارهای بومی و دیجیتال با قابلیت شبکه شدن این امکان را به شبکه یکپارچه پدافندی کشور می دهد که بتواند در تمامی لایحه ها، حافظ حریم هوایی کشور باشد.
شلیک موفق
سامانه های راپیر و FM80
امیر ارژنگی در ادامه مرحله دوم این رزمایش، روز گذشته نیز با حضور در جمع خبرنگاران اظهار داشت: سیستم پدافند هوایی کشور به خصوص سیستم های برد کوتاه که شامل سیستم های موشکی و سیستم های توپخانه ای است، در سراسر کشور مستقر شده اند.
ارژنگی با بیان اینکه سامانه های موشکی برد کوتاه راپیر و سامانه پدافندی FM80 پس از بهینه سازی با موفقیت شلیک شدند، تصریح کرد: موشک های برد کوتاه تا ارتفاع بیش از 10 هزار پا که بخشی از برد متوسط را نیز شامل می شود، تست خواهند شد.
سخنگوی رزمایش مدافعان آسمان ولایت 3 همچنین گفت: این 2 سامانه کاملاً بهینه سازی شده و مجهز به فاصله یاب لیزری و سیستم الکترواپتیک هستند.
وی تأکید کرد: این 2 سامانه پس از بررسی ها و تلاش های متخصصین کاملاً متحول شده اند و از لحاظ توانمندی، قابل مقایسه با سامانه راپیر و FM80 معمولی نیستند.
ارژنگی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه در این رزمایش از سیستم های مخابراتی لیزری هم استفاده کرده ایم، افزود: این سیستم ها در صنایع دفاعی داخل کشور ساخته شده و در اختیار نیروهای مسلح قرار گرفته است.
وی با بیان اینکه یگان های پدافندی که در اقصی نقاط کشور مستقرند عملیات تمرین مقابله با جنگ الکترونیک را آغاز کردند، افزود: جنگ الکترونیک شامل بخش هایی از جمله حمله الکترونیکی، دفاع الکترونیکی و پشتیبانی الکترونیکی است که در هر سه بخش برای سیستم های راداری شبکه موشکی و شبکه فرماندهی یکپارچه شامل ارتباطات تاکتیکی و ثابت در مراکز فرعی عملیاتی در سراسر کشور آغاز شد و عملیات ها بسیار خوب صورت گرفت.
ارژنگی با اشاره به تولید سامانه های بومی اظهار داشت: تولید سامانه های بومی مربوط به یگان های اطلاعات شناسایی که هم نوع تاکتیکی و هم نوع ثابت آن در داخل ساخته می شود، در سراسر کشور ارزیابی شد که بسیار موفقیت آمیز بود و در همین راستا سیگنال های مربوط به هواپیما و شبکه های مخابراتی مورد ارزیابی قرار گرفت.
سخنگوی رزمایش مدافعان آسمان ولایت 3 افزود: سامانه های ارتباطی ساخت داخل که قابلیت مقابله با جمینگ را دارند نیز ارزیابی شد که این سامانه ها مجهز به تکنیک پرش فرکانس هستند و تعدادی از آنها طوری طراحی شده اند که می توانند در طول طیف و با حداقل قدرت منتشر شوند تا دشمن نتواند فرکانس آنها را شناسایی کند.
ارژنگی به اقدامات دیگر صورت گرفته در روز پنجشنبه اشاره کرد و گفت: حجم هواپیماهایی که از کشور نارنجی برخاسته اند بسیار بالا بود و در همین راستا عملیات رهگیری و دفاع در مقابل آنها نیز بسیار خوب صورت گرفت.
انهدام بیش از 10 پهپاد
توسط شبکه ضد کروز
سرهنگ ابوالفضل فرمهینی، معاون عملیات قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء نیز در آخرین ساعات مرحله دوم رزمایش مدافعان آسمان ولایت 3 در جمع خبرنگاران گفت: در حوزه شبکه یکپارچه فرماندهی تحول هایی صورت گرفته و این رزمایش گامی برای هوشمند شدن این شبکه است. وی افزود: در حوزه سامانه های موشکی تست ها و ارزیابی هایی صورت گرفته که کاملاً موفقیت آمیز بوده و همه سامانه های موشکی تست شده اند.
معاون عملیات قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء با اشاره به تست شبکه ضد کروز پدافند هوایی خاتم الانبیاء گفت: برای اولین بار با استفاده از حجم بسیار زیاد آتشبارهای توپخانه ای و سامانه های موشکی و سیستم های الکتروپیچ و تاکتیک های نوین جنگ ناهمگون و ناهمطراز توانستیم موفقیت های بزرگی کسب کنیم. وی افزود: در همین راستا امروز بیش از 10 فروند هواپیماهای بدون سرنشین دشمن که نقش موشک ضد کروز را داشتند توسط شبکه ضد کروز پدافند هوایی منهدم شدند. این هواپیماها با سطح مقطع کمتر از موشک کروز در این عملیات حضور داشتند که انهدام آنها را مشکل تر می کرد. فرمهینی در ادامه تصریح کرد: در بخش دیگر این رزمایش برای اولین بار در حوزه جمع آوری اطلاعات و شناسایی پرونده های دشمن تست و ارزیابی های خوبی صورت گرفت و سامانه های متحرک اطلاعات و شناسایی و جمع آوری اطلاعات مورد تست و ارزیابی قرار گرفت که نتیجه بسیار خوبی حاصل شد.
معاون عملیات قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء در پایان سخنانش اظهار داشت: همچنین برای اولین بار رادارهای تاکتیکی گپ فیلر که تکمیل کننده شبکه راداری کشور می باشد مورد تست و ارزیابی قرار گرفت که پرنده های بدون سرنشین با کمترین RCS را کشف و شناسایی کردند.
تهران تحت پوشش سامانه ضدکروز
سردار امیرعلی حاجی زاده فرمانده نیروی هوا فضای سپاه پاسداران هم با اشاره به برگزاری رزمایش بزرگ مدافعان آسمان ولایت 3 با منحصر به فرد خواندن سامانه دفاع ضد کروز سپاه گفت: تهران جزء نادر پایتخت های جهان است که به سامانه دفاع در برابر موشک های پیشرفته کروز مجهز شده و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی این مسئولیت خطیر را عهده دار است و برادران ارتش جمهوری اسلامی ایران هم سایر نقاط حساس و حیاتی شهرهای کشور را تحت پوشش سامانه های دفاعی خود دارند.
وی با اشاره به مشارکت سپاه، ارتش، بسیج و نیروی انتظامی در رزمایش مدافعان آسمان ولایت 3 اظهار داشت: در این رزمایش یگان های سازماندهی شده سپاه و ارتش با به کارگیری تجهیزات جدید شامل انواع سامانه های موشکی، رادار، جنگ الکترونیک در مرکز فرماندهی و کنترل، تمرین گسترده ای برای آمادگی در مقابل حملات دشمن انجام می دهند. فرمانده نیروی هوافضای سپاه ادامه داد: این رزمایش دو سویه بوده و در آن، برخی یگان های ارتش و سپاه نقش تهاجمی را داشته و یگان های پدافندی نیز بدون اطلاع از استعداد و سمت و سوی تهاجم دشمن فرضی بصورت واقعی به کشف، شناسایی، رهگیری و مقابله با آن را پرداخته اند.

نظرات 0 + ارسال نظر
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد