فتنه اخر

فتنه اخر

فتنه اخر

فتنه اخر

سناریوی تازه برای دانشگاه 250 هزار میلیارد تومانی (خبر ویژه)

در پی غیرقانونی و غیرشرعی اعلام شدن وقف دانشگاه آزاد، تحرکاتی برای سپردن ریاست این دانشگاه به معاون اول خاتمی در دولت اصلاحات در جریان است.
به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان در آخرین جلسه هیئت موسس، اکثر اعضا از معرفی محمدرضا عارف به عنوان گزینه پیشنهادی برای جانشینی جاسبی حمایت شده است.
بنابر اساسنامه جدید مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی، ریاست دانشگاه آزاد 4 ساله شده است. جاسبی به مدت 21 سال، ریاست این دانشگاه را بر عهده داشت. اموال دانشگاه آزاد بالغ بر 250 هزار میلیارد تومان است و ادعای وقف، شائبه مصادره این مجموعه به نفع اشخاص خاص را ایجاد کرده بود.
تلاش برای معرفی محمدرضا عارف برای جانشینی جاسبی در حالی است که عارف در دولت سازندگی قائم مقام وزیر علوم و رئیس دانشگاه تهران بود. پس از آن هم در دولت خاتمی، ابتدا به عنوان وزیر پست و تلگراف معرفی شد، سپس در سال 79 به مدت یک سال رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی دولت اصلاحات بود. عارف در دولت دوم خاتمی به عنوان معاون اول رئیس جمهور حضور داشت و به دنبال تشکیل بنیاد باران از سوی خاتمی به عنوان رئیس هیئت مدیره معرفی شد. وی برای تجدید حیات اصلاح طلبان، بنیادی موسوم به بنیاد امید ایرانیان هم راه اندازی کرده است.
شایان ذکر است طبق «ماده 13» اساسنامه جدید دانشگاه آزاد، رئیس این دانشگاه به پیشنهاد «هیئت امنا و تایید شورای عالی انقلاب فرهنگی و حکم رئیس هیئت امنا برای 4 سال منصوب می شود». با نظر رهبر انقلاب، ماده 10 اساسنامه، جدید اصلاح شده و «هیئت امنا» شامل افراد زیر می شود: 3 نفر هیئت علمی تمام وقت دانشگاهها در مرتبه دانشیاری یا بالاتر به پیشنهاد و تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی، 3 نفر از اعضای هیئت موسس دانشگاه آزاد که حتما یک نفر باید روحانی باشد، وزیر علوم، وزیر بهداشت (یا نمایندگان این وزرا)، رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها (یا معاون وی) و رئیس دانشگاه (دبیر هیئت امنا). مدت عضویت این هیئت 4 سال است و رئیس دانشگاه از سوی این هیئت به شورای انقلاب فرهنگی پیشنهاد می شود. نورالله حیدری سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در واکنش به برخی رایزنی ها برای معرفی محمدرضا عارف به عنوان رئیس دانشگاه آزاد گفت: دانشگاه آزاد نیازمند تحول و ارتقای علمی است و آقای عارف با توجه به سوابق دوم خردادی و سیاسی نمی تواند در چنین جایگاهی قرار گیرد.
وی همچنین از باقری لنکرانی، وزیر سابق بهداشت، فرهاد رهبر رئیس دانشگاه تهران، علی اکبر ولایتی و حداد عادل به عنوان گزینه های احتمالی برای ریاست دانشگاه آزاد یاد کرد.
شایان ذکر است 18 مهرماه امسال، رهبر معظم انقلاب نظر نهایی درباره وقف دانشگاه آزاد را بدین شرح ابلاغ کردند:
بسم الله الرحمن الرحیم
در پی ماموریت به دو هیئت فقهی و حقوقی برای بررسی عمیق و همه جانبه درباره وقف اموال دانشگاه آزاد اسلامی، مجموعه بحث ها و تدقیق در ادله مختلف به این نتیجه قطعی منتهی شد که وقف مزبور دارای اشکالات اساسی فقهی و حقوقی است از جمله، هم به لحاظ مشروعیت وقف مذکور و هم از جهت صلاحیت هیئت محترم موسس در انشاء این وقف. همچنان که مشکل اساسی تحقق قبول مقام ذیصلاح نیز مطرح است، بنابراین وقف مزبور از لحاظ فقهی و حقوقی صحیح نیست.
ضمنا با توجه به ماهیت غیرخصوصی و غیردولتی دانشگاه آزاد اسلامی، لازم است بندهای 5 و 10 مصوبه جدید شورای عالی انقلاب فرهنگی در مورد اساسنامه آن دانشگاه مورد بررسی مجدد قرار گرفته و اصلاح شود.
مراتب به جناب آقای هاشمی رفسنجانی ریاست محترم هیئت موسس و جناب آقای احمدی نژاد ریاست محترم شورای عالی انقلاب فرهنگی ابلاغ شود.

نظرات 1 + ارسال نظر
احسان 1389/09/08 ساعت 08:42 http://shaffaf.blogsky.com

ضمن عرض سلام و خسته نباشید
وبلاگ شما با نام فتنه اخیر لینک شد

ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد