فتنه اخر

فتنه اخر

فتنه اخر

فتنه اخر

آتش بحران بر دامن فتنه گران افتاد سرکوب وحشیانه 40هزار دانشجو

در ادامه بحران اجتماعی و ناآرامی های خشونت بار در کشورهای اروپایی، لندن صحنه درگیری خونبار 40 هزار دانشجو با نیروهای امنیتی شد.
دیروز و پریروز دانشجویان بی دفاعی که نسبت به افزایش سه برابری شهریه خود معترض بودند، به خیابان های لندن ریختند تا در یک تظاهرات آرام،ادعاهای مقامات خود درباره دموکراسی را محک زنند، اما دولت انگلیس در اقدام وحشیانه و کم سابقه ای، خون دانشجویان را در کف خیابان های سرد پایتخت این کشور جاری کرد.
تصاویر دریافتی از شبکه های خبری از جمله فرانس 24، بی بی سی و سی ان ان نشان از برخورد شدید نیروهای پلیس با دانشجویان معترضی دارد که قصد ورود به ساختمان مجلس این کشور را داشتند.
در ابتدا شمار زیادی از معترضین با ورود به چمن میدان پارلمان و نوشتن واژه «نه» به رنگ قرمز بر روی آن، مخالفت خود را از طرح دولت برای افزایش شهریه دانشگاه ها ابراز کردند. نیروهای پلیس سواره نظام انگلیس نیز در واکنش به این اقدام دانشجویان، به صفوف آنان یورش برده و با باتوم دانشجویان را مورد ضرب و شتم قرار دادند. زد و خوردها در حالی ادامه یافت که دانشجویان به خشم آمده با چوب دستی شیشه های مغازه ها و اموال عمومی را تخریب کرده و ده ها خودرو، کیوسک های مطبوعاتی، باجه های تلفن و هر آنچه در مقابلشان قرار می گرفت را به آتش کشیدند. در این میان، دسته ای از معترضین نیز به سمت وزارت خزانه داری انگلیس رفته و با پرتاب سنگ و شکستن شیشه های ساختمان این وزارتخانه ، اعتراض خود را نشان دادند.

در ادامه ناآرامی های پایتخت انگلیس، دانشجویان به گالری ملی این کشور هجوم برده و آن را به اشغال خود درآوردند. روشن کردن آتش در میدان پارلمان و پرتاب سنگ به سوی نیروهای ضد شورش از جمله اقدامات دیگر معترضین بود. دانشجویان تظاهر کننده همچنین پنجره خودروی «پرنس چالز» شاهزاده انگلیس را که از آن حوالی عبور می کرد، شکستند و گلوله های رنگی به سمت خودرو وی پرتاب کردند اما شاهزاده و همسرش توانستند از این خشونت ها جان به در برند.
براساس این گزارش،در اثر این خشونت ها که یک جنگ داخلی تمام عیار بود، 43 دانشجو و 12 مأمور پلیس زخمی شدند. نیروهای امنیتی دستکم 34 معترض را نیز بازداشت کردند.
روز پنجشنبه نیز هزاران دانشجوی معترض به لایحه افزایش شهریه ها، ساختمان پارلمان انگلیس را به محاصره خود درآورده بودند.بسیاری از دانشجویان اعلام کرده اند که در صورت سه برابر شدن شهریه ها، از ادامه تحصیل منصرف خواهند شد. علت این تصمیم دولت لندن، جبران کسری بودجه و تامین منابع مالی برای بازپرداخت بدهی های خود است.
در پی بروز این ناآرامی ها، کارشناسان از احتمال سقوط دولت ائتلافی انگلیس خبر داده اند. «نیک کلگ» رهبر حزب لیبرال دموکرات و معاون نخست وزیر این کشور که با شعار جلوگیری از افزایش شهریه دانشگاه ها وارد رقابت های انتخابات پارلمانی شده بود به شدت از سوی معترضین مورد حمله قرار گرفته است. وی در پاسخ به این اعتراض ها عنوان داشت که چون عضوی از دولت ائتلافی است نمی تواند به تصمیم دولت اعتراض کند، اما معترضین می گویند چون وی نتوانسته به شعار انتخاباتی خود عمل کند بهتر است از سمت معاون نخست وزیر استعفا داده و دولت را ترک کند. خروج کلگ از دولت به منزله خروج حزب لیبرال دموکرات از ائتلاف و در نتیجه سقوط دولت متزلزل لندن خواهد بود.
مجلس انگلیس شب جمعه با 323 رای مثبت در برابر 302 رای منفی، به افزایش شهریه دانشگاه ها از سه هزار پوند به 9 هزار پوند رای مثبت داد تا آتش خشم دانشجویان را شعله ورتر کند.
انگلیس که هم اکنون درگیر یک بحران عظیم و کم سابقه داخلی است، بی تردید در حال پرداختن تاوان فتنه انگیزی علیه دولت جمهوری اسلامی در حوادث پس از انتخابات سال 1388 است. دولت لندن و سرویس اطلاعات خارجی آن (MI6) در کنار آمریکا و اسرائیل سه ضلع اصلی فتنه 88 را تشکیل می دادند به نحوی که سران فتنه نقش بازوهای عملیاتی آنها را بازی می کردند.«اولیویه اوبره» کارشناس و پژوهشگر مسائل اروپا در رابطه با اعتراضات اخیر دانشجویان انگلیسی به خبرنگار بین الملل فارس گفت: «بحران اقتصادی به طور کلی کشورهای اروپایی را درگیر بحران اجتماعی شدیدی کرده است. هم اکنون یونان و ایرلند در بحران کامل اقتصادی به سر می برند و فقط با کمک های اتحادیه اروپا و بانک های جهانی اعلام ورشکستگی اقتصادی نمی کنند. پرتغال و اسپانیا نیز وضع مطلوبی ندارند».
این کارشناس فرانسوی ادامه داد: « به همین علت مسئولان انگلیسی که از عواقب بحران اقتصادی آگاه هستند، تلاش می کنند با اتخاذ سیاست های ریاضتی مالی مانع از کشیده شدن دامنه بحران مالی به این کشور شوند. دولت انگلیس علاوه بر کاهش خدمات عمومی و افزایش مالیات ها شهریه دانشجویان را در این کشور به گونه قابل ملاحظه ای افزایش داد. با این وضعیت دانشجویان توان ادامه درس و حاضر شدن بر سر کلاس ها را نخواهند داشت، بنابراین طبیعی است که آنها دست به چنین اعتراضاتی بزنند».
اوبره تاکید کرد: «بحران مالی بدون شک بحران اجتماعی را نیز به دنبال خواهد داشت. در روزهای اخیر انگلیس شاهد گسترده ترین تظاهرات اعتراض آمیز بوده است. در تظاهرات روز پنج شنبه نیز هزاران دانشجوی معترض با تجمع مقابل پارلمان و به محاصره درآوردن ساختمان پارلمان با نیروهای پلیس به زد و خورد پرداختند. دانشجویان معترض انگلیسی پارلمان این کشور را کانون بی عدالتی می دانند. احتمالا این ناآرامی ها در روزهای آینده ادامه یابد. به نظر نمی رسد دولت قصد داشته باشد در سیاست خود در خصوص افزایش شهریه دانشگاهها تجدیدنظر کند.»
این پژوهشگر مسائل اروپایی افزود: «هم اکنون شمار زیادی از شهروندان انگلیسی نیز از سیاست های ریاضتی دولت این کشور ناراضی هستند، زیرا بسیاری از خدمات عمومی و رفاهی کاهش چشمگیری یافته است. ناکارآمدی سیاست های اقتصادی در برخی از کشورهای اروپایی موجب تشدید بحران مالی در این کشورها شده است که به تدریج سایر کشورهای اروپایی را تهدید می کند.»
دولت انگلیس هم اکنون بالغ بر 952 هزار میلیارد یورو بدهکار است که این رقم 64 درصد تولید ناخالص ملی آن است. رشد اقتصادی کمرنگ این کشور یعنی 8/0 درصد به هیچ رو توان حفظ وضع موجود را نیز ندارد چه رسد به احیای وضعیت سابق. جامعه انگلیس الان مثل سایر کشورهای اروپایی کاملا ملتهب است و با هر جرقه و اعتراضی به صحنه درگیری و خشونت های خیابانی تبدیل می شود.
نروژ
از نروژ، دیگر کشور اروپایی نیز خبر می رسد، بسته شدن تعدادی از بیمارستانهای محلی به دنبال بحران های اقتصادی در نروژ خشم مردم برخی مناطق این کشور را برانگیخته است.
به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از شبکه تلویزیونی «ان.آر.کی»، در پی بسته شدن تعدادی از بیمارستانهای محلی در نروژ به دنبال بحرانهای مالی، صدها تن در برابر مجلس این کشور در اسلو دست به تجمع اعتراض آمیز زدند.
اعتراض کنندگان که از بسته شدن و عدم خدمات دهی بیمارستانهای محلی نروژ بسیار خشمگین و نگران بودند خواستار بازگشایی هرچه سریعتر بیمارستانها شدند.«آنه استروم اریکسن» وزیر بهداشت نروژ که برای آرام نمودن تجمع کنندگان به میان آنان آمده بود، عملا نتوانست صدای خود را به گوش کسی برساند، چرا که فریادهای خشمگین تظاهرکنندگان جایی برای سخن گفتن او باقی نگذاشته بود.اریکسن چندی پیش و در پی بسته شدن تعدادی از بیمارستانهای نروژ، اعلام کرده بود که در آینده نزدیک بیمارستانهای بیشتری نیز بسته خواهند شد. این سخنان باعث شد که صدها تن از شهرهای دور و نزدیک به اسلو پایتخت نروژ بیایند و روبروی مجلس این کشور دست به تجمع اعتراض آمیز بزنند.در هرحال اریکسون وزیر بهداشت دولت چپ گرای نروژ، هیچ پاسخ امیدوارکننده ای مبنی بر خدمات دهی دوباره بیمارستانها به شهروندان نروژی نداده است.

نظرات 0 + ارسال نظر
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد