فتنه اخر

فتنه اخر

فتنه اخر

فتنه اخر

تشکیل ائتلاف جدیددرخاندان سلطنتی برای تعیین جانشین ملک عبدالله

یک کارشناس مسائل سیاسی عربستان با اشاره به گسترش اختلافات بین شاهزاده‌های سعودی برای تعیین جانشین ملک عبدالله گفت: به زودی شاهد ائتلاف‌های جدید در خاندان سلطنتی خواهیم بود.

به گزارش فارس، "فواد ابراهیم " در گفت‌وگو با خبرنگار بین‌الملل خبرگزاری فارس با اشاره به بیماری شاه عربستان گفت: بیماری در خاندان سلطنتی به "ملک عبدالله " محدود نمی‌شود، چرا که "سلطان بن عبدالعزیز " ولی‌عهد عربستان و "امیر نایف " وزیر کشور نیز بیمار هستند و در حقیقت این نسل با بیماری‌های گوناگون دست و پنجه نرم می‌کند.
این کارشناس مسائل سیاسی عربستان با اشاره به اینکه بیماری ملک عبدالله اسرار و اختلاف محرمانه درون خاندان سلطنتی را بار دیگر برملا ساخت، گفت: به هرحال به نظر نمی‌رسد بیماری پادشاه سعودی یا ولی‌عهدش که به بیماری سرطان مبتلا است به آنان اجازه دهد که به وظایف و مسئولیت‌های حکومتی خود اقدام کنند به همین دلیل ملاحظه کردیم که سلطان‌ بن عبدالعزیز در نشست هیئت دولت و همچنین نشست سران شورای همکاری خلیج فارس حضور نداشت و به جای وی امیر نایف در این نشست‌ها شرکت کرده بود.
وی تصریح کرد: امیر نایف نیز که سکانداری وزارت کشور را به عهده دارد مبتلا به بیماری‌های گوناگون است به گونه‌ای که حتی برای خوابیدن از داروهای مخصوصی استفاده می‌کند این بیماری‌ها یکی از عوامل گسترش اختلافات در خاندان سلطنتی است.
این کارشناس سعودی مقیم لندن گفت: کسانی که در خاندان سلطنتی برای صعود به هرم قدرت با یکدیگر به رقابت پرداخته‌اند، به فرزندان ملک عبدالله، سلطان بن عبدالعزیز و امیر نایف محدود نمی‌شود بلکه در این رقابت‌ها طرف‌هایی دیگری حضور دارند. مثلا مشاهده می‌شود که شاهزاده ترکی بن فیصل، رئیس سابق سازمان اطلاعات عربستان از قاهره به ریاض باز می‌گردد، درحالی که وی 30 سال بود که عربستان را ترک کرده و حتی از حق خویش در سلطنت چشم‌پوشی کرده بود.
فؤاد ابراهیم بازگشت "بندر بن سلطان " به عربستان را نیز در همین راستا ارزیابی کرد و گفت: او نیز به دلیل اینکه فرزند ولی‌عهد است خواستار رسیدن به هرم قدرت است، اینها نشان‌دهنده اختلاف در داخل خاندان سلطنتی است و این مسائل زمینه را برای ادامه یافتن اختلافات در این خاندان فراهم می‌کند.
وی تصریح کرد: امروز هر کسی در خاندان سلطنتی نامزد رسیدن به هرم قدرت شده است، شاید تسویه حساب میان مردان قدرتمند خاندان سلطنتی چندان جدی نباشد، ممکن است ملک عبدالله از ولی‌عهدش دعوت کند که سریعا به کشور باز گردد تا اینکه قدرت به دست امیر نایف نیفتد و اینکه ملک عبدالله وزیر کشور را به عنوان جانشین ولی‌عهد انتخاب کرده، اما به این معنا نیست که او ولی‌عهد عربستان است، چرا که هیئت بیعت باید جانشین ملک عبدالله را تعیین کند و البته اختلافات درباره جانشینی ملک عبدالله همچنان ادامه خواهد داشت.
وی با اشاره به اینکه نامزدهای احتمالی جانشینی ملک عبدالله همواره در حال تغییرند، گفت: تعیین جانشین پادشاه عربستان بر اساس قانون و ساختار مشخصی نیست بلکه شاه بر اساس توافقاتی که در خاندان سلطنتی حاصل می‌شود، انتخاب می‌گردد. به هرحال اکنون سلطان بن عبدالعزیز، امیر نایف و تا حدی شاهزاده "سلمان بن عبدالعزیز "، برادر پادشاه عربستان و حاکم منطقه ریاض به عنوان جانشین ملک عبدالله در خاندان سلطنتی مطرح هستند. البته با توجه به بیماری که ولی‌عهد و وزیر کشور دارند همه نگران مسئله جانشینی ملک عبدالله هستند. بنابراین به نظر می‌رسد که مسئله جانشینی ملک عبدالله نیازمند توافقات جدیدی در خاندان سلطنتی باشد.
وی در پایان گفت: در آینده شاهد ائتلاف‌های جدیدی در خاندان سلطنتی عربستان خواهیم بود تا از طریق این ائتلاف جانشین ملک عبدالله تعیین شود.
نظرات 0 + ارسال نظر
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد