فتنه اخر

فتنه اخر

فتنه اخر

فتنه اخر

شورش و اعتصاب در5 کشور اروپادولت های حامی فتنه 88 در اتش بحران

تظاهرات مردم کشورهای ایتالیا، یونان، فرانسه، بلژیک و جمهوری چک علیه برنامه ریاضت اقتصادی دولت های خود با دخالت نیروهای امنیتی به درگیری و خشونت کشیده شد.
روز سه شنبه هفته گذشته پس از آنکه «سیلویو برلوسکنی» نخست وزیر ایتالیا تنها با اختلاف سه رأی توانست از مجلس نمایندگان رأی اعتماد بگیرد و در مقام خود ابقا شود، بیش از 50هزار نفر از مردم خشمگینی که منتظر خداحافظی برلوسکنی بودند، به خیابان های رم و دیگر شهرهای بزرگ ایتالیا ریخته و با نیروهای امنیتی به زد و خورد پرداختند. ابعاد و آثار این ناآرامی های خیابانی به قدری وسیع بود که بیش از 100 زخمی بر جای گذاشت تا رسانه ها از بی سابقه بودن این وضعیت در چهار دهه گذشته بنویسند.
تظاهرکنندگان با پرتاب بطری و بمب های دستی دودزا به سمت مجلس سنا و نیز محل استقرار برلوسکنی خشم خود را ابراز داشتند. معترضان همچنین ده ها خودرو از جمله شش خودرو متعلق به نیروهای ضدشورش را به آتش کشیدند. پلیس نیز در بیانیه ای اعلام کرد که 40 نفر را در بازداشت دارد. شهردار رم اعلام کرد که خسارات ناشی از این ناآرامی ها بالغ بر 20میلیون یورو بوده است.

«سیلویو برلوسکنی» که به دلیل ناکارآمدی های سیاسی- اقتصادی و همچنین فسادهای شخصی از سوی احزاب هم پیمان و مخالف خود مورد انتقاد بود، روز سه شنبه از سوی مجلس برای بررسی مجدد صلاحیت فراخوانده شد، اما توانست با سه رأی از برکناری نجات یابد. برلوسکنی به غول ثروت و رسانه در ایتالیا مشهور است.
یونان
اعتصاب کارکنان حمل و نقل دریایی، هوایی و ریلی در «یونان» باعث فلج شدن زندگی در این کشور شد و تظاهرات اعتراض آمیز به درگیری شدید بین تظاهرکنندگان و پلیس منجر شد.
تظاهرات کنندگان سطل های زباله را در برابر یک هتل مجلل در میدان «سنتاگما» واقع در مرکز شهر آتن آتش زدند و به سمت نیروهای پلیس سنگ پرتاب کردند. به گفته خبرنگار شبکه الجزیره، نیروهای پلیس نیز برای متفرق کردن تظاهرکنندگان از گاز اشک آور استفاده کردند. در این تظاهرات حدود 15هزار نفر شرکت داشتند.
اعتصاب مذکور به توقف پروازها و فلج شدن حرکت ریلی و کشتی ها، تعطیلی مدارس، دادگاه ها، بانک ها و داروخانه ها منجر شد اما بیمارستان ها کار خود را با کمترین ظرفیت برای موارد اورژانسی ادامه دادند.
فرانسه
از پاریس خبر می رسد، اتحادیه های کارمندی و کارگری روز چهارشنبه گذشته اعضای خود را علیه برنامه ریاضت اقتصادی دولت به خیابان ها ریختند. به نوشته پایگاه اینترنتی یورونیوز، معترضان با تجمع در برابر وزارت دارایی خواستار توقف طرح کاهش حقوق و مزایای کارمندان و کارگران شدند. فرانسه هم اکنون نزدیک به 8درصد تولید ناخالص ملی خود کسری بودجه دارد و می خواهد با کاهش بودجه عمومی این کسری را تا یک سال آینده به 6درصد برساند. کارگران اما معتقدند که دولت هزینه ناکارآمدی های خود را به آنان تحمیل می کند.
بلژیک
در بروکسل همزمان با برگزاری نشست اتحادیه اروپا و موافقت اعضا با اختصاص 750 میلیارد یورو برای ایجاد یک صندوق مبارزه با بحران، صدها نفر از اعضای سندیکاها و اتحادیه ها در مقابل مقر کمیسیون اروپا تجمع کرده و از رهبران این اتحادیه خواستند که بر تشویق رشد اقتصادی به جای اعمال محدودیت های بودجه ای تأکید کنند.
جمهوری چک
چهارشنبه گذشته زمانی که نمایندگان مجلس جمهوری چک مشغول بررسی لایحه ریاضت اقتصادی برای سال 2011 بودند، افسران پلیس و آتش نشانان جمهوری چک با تجمع در مقابل پارلمان این کشور، شعارهای ضددولتی سر داده و خواستار توقف تصویب این لایحه شدند.
این تظاهرات سومین تجمع اعتراض آمیز در نوع خود بود. هفته گذشته نیز 150 هزار کارمند و کارگر بخش عمومی علیه لایحه ریاضت اقتصادی دست به اعتصاب زدند. دولت پراگ قصد دارد 10درصد از بودجه 2011 را کاهش دهد.

نظرات 0 + ارسال نظر
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد