فتنه اخر

فتنه اخر

فتنه اخر

فتنه اخر

22 بهمن مبارک رفت

همزمان با سالروز پیروزی انقلاب اسلامی ایران
22 بهمن مبارک رفت

با سقوط دیکتاتور آمریکایی مصر همزمان با سالروز پیروزی انقلاب اسلامی ایران ، یک 22 بهمن دیگر به روزهای کابوس ساز برای آمریکا و اسرائیل افزوده شد.

فرعون مصر بالاخره تسلیم مقاومت مردم شد و سقوط کرد.
به گزارش «جوان»، در روز 22 بهمن و مصادف با پیروزی انقلاب اسلامی ایران و در پی حوادث متعددی از جمله اخباری مبنی بر اشغال ساختمان‌های دولتی در مناطق مختلف مصر، محاصره تلویزیون دولتی‌ با ورود میلیون‌های مصری به خیابان‌ها بی‌توجه به بیانیه ارتش و تهدیدها به کودتا، محاصره قصر حسنی مبارک، مسدود شدن دارایی‌های مبارک و 20سیاستمدار مصری در بانک‌های سوئیس، مبارک رسما از ریاست جمهوری 30 ساله خود کناره‌گیری کرد.
به گزارش خبرگزاری‌ها در بیانیه‌ای که عمر سلیمان معاون اول مبارک آن را از تلویزیون مصر قرائت کرد حسنی مبارک از سمت خود استعفا داده و امور حکومت را به شورای فرماندهی ارتش سپرده است.
پایگاه اطلاع رسانی اخوان المسلمین گزارش داد که خوشحالی خیابان‌های قاهره و سایر شهرهای مصر را در برگرفته است و مردم با سر دادن شعارهای حماسی این پیروزی را به یکدیگر تبریک می‌گویند.
بر اساس گزارش‌ها، انقلابیون مصر در حال تهیه لیست سیاه از جنایتکاران و دشمنان انقلاب خود هستند.
جنبش حماس با تبریک به مردم مصر آنان را مستحق این پیروزی تاریخی دانسته است و غزه سرتاسر شادی شد.
هزاران نفر در مقابل سفارت مصر در اردن جمع شدند و جشن کناره‌گیری مبارک را برگزار کردند.
همه تظاهر‌کنندگان از تمام نقاط قاهره به سوی میدان التحریر حرکت کردند تا پیروزی خود را جشن بگیرند.
از تونس، فلسطین، نیجریه و بسیاری از کشورهای مسلمان خبر جشن و سرور در همراهی با مصری‌ها می‌رسد.
خبرنگاران مصری و گزارشگران تلویزیونی با مردم در میدان التحریر همصدا شده و فریاد «محاکمه ... محاکمه» سر دادند.


اخباری از فرار مبارک
در جدید‌ترین خبر تا لحظه انتشار این گزارش، خبرگزاری فرانسه به نقل از یک مقام نزدیک به مبارک در قاهره گزارش داد که حسنی‌مبارک رئیس جمهور برکنار شده مصر به همراه خانواده‌اش قاهره را به مقصد نامعلومی ترک کرده‌ است. این منبع که خواسته نامش فاش نشود به این سؤال که آیا مبارک به شرم‌الشیخ مصر گریخته یا به کشور دیگری، جواب نداد. رویترز به نقل از شاهدان عینی گزارش داد روز جمعه دو هلیکوپتر از فراز کاخ مبارک به پرواز در آمدند و جمعیت یکصدا فریاد زدند برو ... برو ... برو.
تظاهرکنندگان مصری خطاب به مبارک می‌گفتند تو از شرم الشیخ تکان نخور ... ما می‌آییم.
برخی منابع خبری نوشته‌اند مبارک به شرم‌الشیخ برای ادامه درمان رفته است، اما برخی اخبار دیگر حاکی از فرار مبارک به امارات متحده عربی است. مخالفان مبارک می‌گویند براساس قراین موجود، فیلم سخنرانی حسنی مبارک مبنی بر ماندن در قدرت و ترک نکردن مصر از پیش ضبط شده بوده و مبارک چند ساعت پیش از نمایش آن فیلم، فرار کرده است، هر چند پلیس دوبی خبر فرار مبارک به امارات را تکذیب کرده است.
عصر روز پنج‌شنبه حسنی مبارک اعلام کرده بود که تمامی اختیارات خود را به عمر سلیمان واگذار کرده و خواستار تغییراتی در قانون اساسی کشور برای انتقال آرام قدرت شده است.
میلیون‌ها مصری بی‌توجه به بیانیه‌ ارتش: مبارک برود
پیش از کناره‌گیری مبارک و پس از صدور بیانیه‌ای از سوی ارتش مصر مبنی بر اینکه لغو وضعیت فوق‌العاده حاکم بر کشور تنها زمانی میسر است که ثبات به خیابان‌های مصر باز گردد، میلیون‌ها تظاهر‌کننده مصری بار دیگر به خیابان‌ها آمدند و بی‌توجه به بیانیه ارتش، خواستار رفتن مبارک و کناره‌گیری عمر سلیمان شدند.
این در حالی است که رویترز گزارش داد: ده‌ها هزار تن از معترضان پس از نماز جمعه به سوی ساختمان‌های دولتی استان سوئز حمله کردند و آنها را به اشغال خود در آوردند.
میادین بزرگ شهرهای مصر روز گذشته شاهد اجتماعاتی صدها هزار نفری بود که فریاد «مبارک باید برود» و «نه مبارک نه سلیمان» از آن به گوش می‌رسید.
این در حالی است که محمد البرادعی دبیرکل پیشین آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفته بود مبارک تلاش می‌کند مردم را فریب دهد و احتمال درگیری‌های خشونت‌بار وجود دارد.
در همین حال منابع خبری از محاصره قصر حسنی مبارک در قاهره توسط صدها هزار معترض خشمگین خبر دادند.
همچنین الجزیره گزارش داد که حدود یک میلیون نفر از مردم مصر در اسکندریه به سوی قصر ریاست جمهوری حرکت کردند و خواستار رفتن هر چه سریع‌تر مبارک و کناره‌گیری کامل وی از قدرت شدند.
سفیر قاهره در واشنگتن: سلیمان رئیس جمهور است
سامح شکری، سفیر مصر در ایالات متحده امریکا در مصاحبه‌ای با تلویزیون سی‌ان‌ان روز پنج‌شنبه گفت که در حال حاضر رئیس‌‌جمهور واقعی مصر عمر سلیمان است نه حسنی مبارک، زیرا مبارک تمامی اختیارات خود را به سلیمان واگذار کرده است.
از سوی دیگر و در حالی که برخی مخالفان می‌گویند باید منتظر درگیری‌های شدید بین ارتش و مردم مصر بود، برخی منابع خبری مانند الجزیره از پیوستن تعدادی از افسران ارتش به صفوف تظاهرکنندگان خبر می‌دهند.

نظرات 0 + ارسال نظر
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد