فتنه اخر

فتنه اخر

فتنه اخر

فتنه اخر

۲۹۵ اگزابایت گنجایش کل جهان برای ذخیره اطلاعات

بر اساس گزارش سی نت، حجم ذخیره سازی ابزارهای دست ساز بشر تنها قابلیت ذخیره سازی یک صدم اطلاعاتی را دارند که DNA انسان در خود ذخیره کرده است.
محققان دانشگاه کالیفرنیا طی مطالعه‌ای جالب توجه دریافتند تمامی اطلاعاتی که انسان در حال حاضر قادر به جمع آوری و ذخیره سازی آن‌ها است در حدود ۲۹۵ اگزابایت یعنی حجمی برابر یک صدم حجم DNA برای ذخیره سازی اطلاعات است.

به گزارش  مهر، در صورتی که تمامی حافظه‌های USB، سی دی‌ها، کارت‌های اعتباری مبتنی بر تراشه، کاست‌های ویدئویی فرسوده و قدیمی، کتاب‌های کتابخانه‌ها و حتی لوح نوشته‌های قوم بابل را بر روی یکدیگر بگذارید به چه چیز دست خواهید یافت؟ ۲۹۵ اگزابایت گنجایش ذخیره سازی اطلاعات.

"مارتین هیلبرت" و "پریسیلا لوپز" محققان دانشگاه جنوب کالیفرنیا به تازگی این رقم را در قالب گزارشی درباره میزان حجم اطلاعاتی که انسان در حال حاضر قادر به جمع آوری آن‌ها است، محاسبه کرده‌اند.

این رقم بسیار عظیم است؛ یک اگزابایت برابر هزار پتابایت است و یک پتا بایت برابر است با هزار ترابایت و یک ترابایت حجمی است که این روز‌ها بیشتر کاربران رایانه‌ای آن را در کیس رایانه خود در اختیار دارند.

البته این رقم در حال بزرگ‌تر شدن نیز هست. بر اساس این مطالعه حجم ذخیره اطلاعات رایانه‌ای عمومی با سرعتی برابر ۵۸ درصد در سال رو به افزایش است.

اما در این میان رقم بزرگتری نیز وجود دارد: "میزان اطلاعاتی که در میان فضا ناپدید می‌شوند."

محققان می‌گویند انسان در سال ۲۰۰۷ در حدود ۱.۹ زتابایت اطلاعات را از منابعی مانند برنامه‌های تلویزیونی و ماهواره‌های GPS به فضا فرستاده است. نکته جالب اینجا است که یک زتابایت برابر هزار اگزابایت است.

در حالی که انسان در حال حاضر انبوهی از سخت افزارهای ویژه ذخیره اطلاعات را در اختیار دارد، این مخازن ذخیره سازی در برابر آنچه طبیعت برای ذخیره اطلاعات در اختیار وی قرار داده بسیار ناچیز است.

بر اساس گزارش سی نت، حجم ذخیره سازی ابزارهای دست ساز بشر تنها قابلیت ذخیره سازی یک صدم اطلاعاتی را دارند که DNA انسان در خود ذخیره کرده است.

نظرات 0 + ارسال نظر
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد