فتنه اخر

فتنه اخر

فتنه اخر

فتنه اخر

برترین عکس سال 1976 میلادی؟

فتنه اخر :

تصویرجنایت هولناک رژیم صهیونیستی در اردوگاه آوارگان فلسطین تل زعتر در جنوب شرق بیروت که توسط یک عکاس فرانسوی به ثبت رسید به عنوان عکس خبری برتر سال 1976 انتخاب گردید.   

به گزارش خبرگزاری قدس (قدسنا)  در تل‌زعتر، یکی از فاجعه‌آمیزترین کشتار جمعی فلسطینیان در لبنان به دستور «شیمون پرز» توسط نظامیان رژیم اشغالگر قدس انجام گرفت. در این محل «فقط 17000 هزار نفر از 30000 هزار نفر سکنه آن فلسطینی بودند.  بقیه جمعیت را شیعیان لبنانی تشکیل می‌دادند که از جنوب در جستجوی کار به شرق که مرکز صنعتی کشور بود، کوچ کرده بودند.


در این اردوگاه که اینک به صورت قطعه زمینی مخروبه در قسمت جنوب شرقی بیروت در داخل منطقه مسیحی‌نشین واقع است، یکی از هولناک‌ترین کشتارهای جمعی به دستور «پرز» انجام گرفت.
از سال 1948 که اولین گروه از اعراب فلسطینی ناگزیر به ترک وطن شدند، عده کثیری در این اردوگاه زندگی می‌کردند. پس از کشتار وسیعی که از پناهندگان فلسطینی در سال 1970 در اردن توسط ارتش آن کشور صورت گرفت و در تاریخ به نام «سپتامبر سیاه» ثبت شد، عده کثیر دیگری از فلسطینیان از آن کشور فراری و به لبنان سرازیر شدند و در آن کشور به صدها هزار آواره جنگهای 1948 و 1967 پیوستند.
در روزهای آغازین این در به دری، فلسطینیان با لقمه‌ای نان و کمی آب پذیرایی می‌شدند. ولی در سال 1976 که مورد حمله اسرائیلیان قرار گرفتند، آنها توانسته بودند که با کار و کوشش برای خود زندگی نسبتآ مرفهی دست و پا کنند و وضع خود را بهبود بخشند. در این سال حمله ناجوانمردانه دولت اسرائیل با همکاری فالانژها و سربازان تحت فرماندهی سعد حدّاد، با آتش خمپاره و رگبار مسلسل و بمبهای آتش‌زا همراه بود.
در این حمله، ارتش اسرائیل و همدستانشان حتی تنها چاه آب اردوگاه را نیز در اختیار خود گرفتند و ساکنین باقیمانده اردوگاه که تعدادی زن و کودک بودند، از دسترسی به آن محروم شدند. در آن روزهای پرتب و تاب معروف بود که «یک فنجان آب، معادل یک فنجان خون است. » فالانژها تحت حمایت سربازان اسرائیل به هیچ یک از ساکنین اردوگاه، نه زن، نه کودک و نه پیر سالخورده، رحم نکردند. در یکی از روزهای پرتب آن حمله و آن قتل‌عام، تمام مردانی را که عازم ترک اردوگاه بودند، «در مقابل یکدیگر سر بریدند. »
خانم فرانسیس دمولده عکاس فرانسوی نخستین زنی بود که توانست جایزه بهترین عکس خبری جهان را در سال 1976 به دست بیاورد.
این عکس آوارگی مجدد فلسطینان ساکن اردوگاه تل زعتر را نشان می دهد که در پی یافتن ماوایی جدید هستند.

نظرات 0 + ارسال نظر
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد