فتنه اخر

فتنه اخر

فتنه اخر

فتنه اخر

مسعود دهنمکی : اخراجی‌ها دست از سرم برنمی‌‌دارند

مسعود ده‌نمکی یک بار دیگر با عوامل ساخت فیلمش به یک مرکز رسانه‌ای رفت تا از اخراجی‌هایش دفاع کند و بگوید که: قاچاقچی‌ها نتوانستند به فروش فیلمش لطمه‌ای که انتظارش را داشتند، بزنند؛ اگرچه جلوی رکوردشکنی آخرین فیلم او را گرفتند.

ه‌نمکی و تعدادی از عوامل فیلم «اخراجی‌ها 3» که به محل انجمن روزنامه‌نگاران مسلمان رفته بودند، پاسخگوی سؤالاتی شدند که درباره مسائل مختلف این اثر از جمله اتفاقات مربوط به فروش، رقابت در سینمای ایران، برخی شایعات و. . . مطرح می‌شد.
فروش 4 میلیاردی نشان‏دهنده این است که یا مردم شبکه‌های ماهواره‌ای را تماشا نمی‌کنند یا به حرف‌های آنها گوش نمی‌دهند چراکه فروش 4میلیاردی یک فیلم بعد از تحریم و قاچاق آن تنها در ظرف مدت 20 روز حادثه‌ای غیرمترقبه در تاریخ سینمای ایران است.
تذکرآیین نامه‌ای
اینکه در مراسم انجمن روزنامه‌نگاران مسلمان هم امکان کپی کردن فیلم یا به عبارت دیگر، دزدی از پرده وجود داشت یا نه، بماند، اما تذکری از سوی مسئول این انجمن به حضار داده شد که فارس به آن اشاره کرده و آورده است: قبل از اکران فیلم، علیرضا سربخش از حضار خواست تا از تلفن‌های همراهشان برای فیلمبرداری از فیلم استفاده نکنند.
شروع کننده جلسه نقد این فیلم محمدتقی فهیم بود که گفت: باید از مسعود ده‌نمکی پرسید در «اخراجی‌ها3» چه گذشت که حاصل آن جذب چنین مخاطبی بود؟ و ده‌نمکی هم این طور جواب داد: ‌
جای شریفی‌نیا در اخراجی‌ها
احساس می‌کنم «اخراجی‌ها3» حرفی بالاتر از جناح‌های سیاسی دارد، این فیلم در مورد آداب دموکراسی و مردم‎سالاری صحبت می‌کند و به نظرم «اخراجی‌ها3» نیز مانند «اخراجی‌ها» و «اخراجی‌ها2» حرف جدید را در ساختاری جدید بیان کرد.
در ادامه برنامه، شریفی‌‌نیا در پاسخ به سؤال فهیم مبنی بر اینکه: «آیا «اخراجی‌ها3» بر شریفی‌نیا استوار است یا خیر؟» اذعان داشت: باید بگویم من یکی از عوامل فیلم بودم و با توجه به آشنایی مردم با شخصیت‌های «اخراجی‌ها»، مخاطبان نوعی دل‎بستگی به این شخصیت‌ها پیدا کردند و علاقه‌ دارند ببینند در جنگ و اسارت و آزادی چه اتفاقاتی برای آنها رخ می‌دهد.
او در خصوص اینکه در «اخراجی‌ها3» با توجه به شلوغ بودن صحنه‌ها و سخت بودن فیلم، سکانس‌ها چقدر متکی بر متن و چه میزان بر بداهه استوار بوده، تأکید‌ کرد: شخصیت‌های فیلم در «اخراجی‌ها» و «اخراجی‌ها2» شکل گرفته بودند و به طور ویژه در «اخراجی‌ها3» به متن وفادار بودیم و دیالوگ‌ها خیلی به بداهه متکی نبودند، به طوری که قبل از هر صحنه همه موارد تنظیم می‌شد و بعد کار انجام می‌شد.
مخاطبان متنوع فیلم
ماجرای تحریم این فیلم هم از اتفاقاتی است که امکان نازل شدنش بر سر یک فیلم فقط در جامعه سیاست زده و بی‌اخلاقی برخی مدعیان فرهنگی ما وجود دارد. به نحوی که در ادامه جلسه ده‌نمکی در پاسخ به سؤال یکی از حضار درباره چرایی تشویق شبکه‌های ماهواره‌ای بر تحریم «اخراجی‌ها3» اظهار داشت: خیلی از مردمی که این شبکه‌ها را نیز تماشا می‌کردند، آمدند و فیلم را دیدند و من در سینماهای مختلف شاهد این بودم که از قشرهای مختلف برای دیدن «اخراجی‌ها3» به سالن‌ها می‌آمدند و بعد از شکست این تحریم، به قاچاق آن نیز دست زدند.
بنا براین گزارش، ده‌نمکی در پاسخ به این سؤال که چرا در فیلم از موسیقی مهیج استفاده کرده‌اید، خاطرنشان کرد: برخی از سیاسیون از سر بی‌اطلاعی یا به‏عمد در مسائل انتخابات برای اینکه رأی بیاورند از این دست کارها استفاده کرده بودند.
بی اجازه حرف می‌زنم
کارگردان فیلم اخراجی‌ها همیشه با اتهام برخورداری از رانت مواجه بوده و هست؛ شاید به همین دلیل در ادامه برنامه ده‌نمکی در پاسخ به سؤال یکی از تماشاگران دراین باره گفت: خیلی‌ها از پیشینه من در نشریات «جبهه» و «شلمچه» اطلاع دارند؛ ما عادت کرده‌ایم که با سیلی روی خود را سرخ کنیم و من هیچ‏وقت ناله نمی‌کنم. درضمن برای گفتن حرف‌هایم نیز از کسی اجازه نمی‌گیرم ‌به‌ویژه اینکه ما داستان انتخابات را دست انداختیم و نشانه‌شناسی مردم نیز در این مورد خیلی خوب بود.
ده‌نمکی در ادامه برنامه در خصوص اینکه برخی معتقدند در تصویر کشیدن جانبازها آنچنان دقت نشده و اینکه چرا بیژن اینگونه است، بیان داشت: باید فیلم را به صورت جامع مورد بررسی قرار داد؛ به عنوان مثال ما در مناظره دباغ و گرینوف حتی در هجو نیز درباره جنگ حرف زدیم، در ضمن درمورد بیژن نیز باید بگویم بر اساس حرف شهید باکری، افراد پس از جنگ به چند دسته تقسیم شدند و برای این شخصیت همین که دست از دزدی کشیده و کفشدار مسجد شده، کافی است. حال وضعیت بایرام و گرینوف و بقیه به گونه‌ای دیگر است، درضمن معتقدم باید فیلم مخاطب را به شگفتی وادارد و نمونه آن رئیس منکرات شدن حسام نواب‌صفوی در فیلم است.
درآمد اخراجی‌ها کجا می‌رود
این کارگردان درباره ادامه این داستان در «اخراجی‌ها4» و در واکنش به اظهار نظر محمدتقی فهیم مبنی بر اینکه برخی‌ها می‌گویند ده‌نمکی «اخراجی‌ها» را رها نمی‌کند و نیز درباره درآمدهای فیلم خود، گفت: در حقیقت این «اخراجی‌ها» است که من را رها نمی‌کند، درضمن در مورد درآمد فیلم نیز باید بگویم تمام درآمد حاصل از این فیلم قرار است صرف یک کار تحقیقاتی در حوزه دفاع مقدس شود.
وی افزود: آقای حیایی نیز پس از مطلع شدن از این موضوع با ما قرارداد سفید امضا کردند و آقای شریفی‌نیا نیز جز در بخش اولیه در تمامی مراحل این سه فیلم هیچ قراردادی را امضا نکردند.
شریفی‌نیا نیز در این راستا درباره چگونگی ایجاد ترکیب شریفی‌نیا و ده‌‌نمکی خاطرنشان کرد: در یک شب بارانی من و مسعود طی صحبتی همکاری خود را آغاز کردیم و به‏خلاف نظر برخی که معتقد بودند ده‌نمکی باید با آدمی بسیجی کارکند و نه با شریفی‌نیا و شریفی‌نیا نیز نباید با ده‌نمکی کارکند چون بسیجی نیست، ما با یکدیگر همکاری کردیم و از این همکاری نیز راضی هستم.
این بازیگر بیان داشت: درخصوص درآمد فیلم باید بگویم در جریان تولید تنها 30درصد فروش نصیب تهیه‌کننده می‌شود؛ یعنی از 3 میلیارد، یک میلیارد به تهیه‌کننده می‌رسد. فروش «اخراجی‌ها3» تازه از این به بعد سود آن خواهد بود، چراکه هزینه‌ تولید این فیلم 2 الی 3 برابر فیلم‌های عادی بود.

نظرات 1 + ارسال نظر
عبد 1390/01/25 ساعت 21:42 http://ahaliebasirat.blogfa.com

سلام همسنگر.خدا قوت.برام خیلی جالب بودکه فهمیدم در آمد این فیلم صرف تحقیقات در زمینه دفاع مقدس می شه و از اون عجیب تر کار آقای حیایی و شریفی نیا بود.

یاعلی
با ولایت زنده ایم ، تا زنده ایم ، رزمنده ایم

ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد