فتنه اخر

فتنه اخر

فتنه اخر

فتنه اخر

بلوتوث‌ها خاموش هکرها در کمین هستند

رشد این تکنولوژی همانند بسیاری از علوم دیگر متناسب با فرهنگ استفاده و به کار‌گیری آن نبوده و این مسئله گاهی اوقات به شدت دغدغه آفرین شده است به گونه‌ای که مسئولان و آگاهان در این زمینه بارها درباره آسیب‌ها و سوءاستفاده‌های احتمالی نظیر هک کردن گوشی‌های تلفن‌همراه به مردم هشدار‌های جدی داده‌اند

هک شدن در اثر نا آگاهی

اگر به سال‌های ابتدایی ورود تلفن‌همراه به زندگی ایرانی‌ها برگردیم به خاطر می‌آوریم که گوشی‌های مورد استفاده برای به کار‌گیری این تکنولوژی بسیار ساده بودند که به غیر از قدرت مکالمه کاربرد دیگری نداشتند، اما طولی نکشید که گوشی‌هایی وارد بازار شدند که مجهز به سیستم‌هایی نظیر ضبط صدا، پخش انواع موسیقی و دوربین‌های عکاسی و فیلمبرداری و بسیاری امکانات دیگر بودند. در حال حاضر و در بسیاری از موارد دستگاه‌های جدید تلفن‌همراه امکانات یک کامپیوتر کوچک را در اختیار کاربر خود قرار می‌دهند؛ امکاناتی که شاید بسیاری از کاربران اطلاعات کافی درباره نوع استفاده و میزان ایمنی آنها ندارند و رشد این تکنولوژی همانند بسیاری از علوم دیگر متناسب با فرهنگ استفاده و به کار‌گیری آن نبوده و این مسئله گاهی اوقات به شدت دغدغه آفرین شده است به گونه‌ای که مسئولان و آگاهان در این زمینه بارها درباره آسیب‌ها و سوءاستفاده‌های احتمالی نظیر هک کردن گوشی‌های تلفن‌همراه به مردم هشدار‌های جدی داده‌اند تا جایی که معاون اجتماعی پلیس آگاهی، هک موبایل‌ها را به دلیل ناآگاهی شهروندان یک معضل دانسته و به کاربران این وسیله پر طرفدار توصیه‌کرده به هشدارها توجه کنند.

به گفته سرهنگ عبدالله قاسمی براساس ماده یک قانون جرایم رایانه‌ای، هرکس به طور غیرمجاز به دادهها یا سیستمهای رایانهای یا مخابراتی که به وسیله تدابیر امنیتی حفاظت شده است، دسترسی یابد، به حبس از 91 روز تا یک‌سال یا جزای نقدی از 5 تا 20 میلیون ریال یا هر دو مجازات محکوم خواهد شد.

چگونه هک می‌شویم

اما هک کردن تلفن‌همراه از چه طریقی صورت می‌گیرد؟ به عبارت دیگر چگونه می‌توانیم از هک شدن تلفن‌همراهمان در امان باشیم ؟ اگر به متخصصین کامپیوتر یا تلفن‌همراه مراجعه کنید در می‌یابید که هک کردن تلفن‌همراه کار چندان دشواری نیست تعداد روش‌هایی که برای دستیابی غیرمجاز به محتوای موبایل‌ها استفاده می‌شود هر روز در حال افزایش است و بستگی به این دارد که شما چه قدر بخواهید پول و زمان صرف این کار کنید و همیشه هستند کسانی که گاه از روی کنجکاوی و گاهی عدم پایبندی به اخلاقیات و تعهدات انسانی، وجدان خود را زیر پا گذاشته و با هک کردن تلفن‌همراه دیگران وارد حریم خصوصی آنها می‌شوند. روش کلیدی هک کردن یک تلفن‌همراه، نصب یک نرم‌افزار به روی آن است. این کار می‌تواند از طرق گوناگونی صورت بگیرد، یا شما به تلفن‌همراه یک نفر دسترسی دارید و این نرم‌افزار را روی آن نصب می‌کنید، یا او را به سمت دانلود یک نرم‌افزار مخرب تشویق می‌کنید یا کاربران در هنگام بازدید یک سایت از طریق گوشی، ناخواسته نرم‌افزارهای مخرب را روی گوشی خود نصب می‌کنند.

حتی شما ممکن است با یک جست‌وجوی ساده در اینترنت به شکل وسیعی به انواع و اقسام نرم‌افزار‌های هک برای مدل‌های مختلف تلفن‌همراه دست پیدا کنید.

نرم‌افزارهای تجاری به نام Spyware می‌توانند از تمامی اطلاعات تلفن‌های همراه کپی بگیرند، موقعیت مکانی آن را ذخیره کنند و هر کدام از اجزای آن را که می‌خواهند روشن و خاموش کنند. تمام این کارها می‌‌تواند طوری انجام شود که کاربر هیچگاه به وجود این نرم‌افزارها روی تلفن‌همراه خود پی نبرد. آنها حتی می‌توانند امکان کنترل تلفن‌همراه از راه دور را فراهم کنند و از تمام پیامک‌های داخل گوشی کپی بگیرند.

در حقیقت سخت‌ترین بخش در استفاده از این نرم‌افزارها وارد کردن و نصب آن روی تلفن‌های همراه است. یک راه دیگر برای انجام این کار فرستادن یک ایمیل به کاربر تلفن‌همراه است که در داخل آن پیام یک لینک وجود دارد. در صورتی که کاربر تلفن‌همراه از طریق گوشی خود به باز کردن و کلیک کردن روی لینک اقدام کند، در ظاهر او به یک سایت رهنمون می‌شود، اما در پشت صحنه یک نرم‌افزار جاسوسی روی گوشی او نصب می‌گردد. همچنین باگ‌هایی که در بسیاری از فناوری‌های بلوتوث گوشی‌های هوشمند وجود دارد، می‌تواند به هکرها اجازه دهد از فاصله چند متری وارد تلفن‌همراه شده و اطلاعات مورد نظر خود را استخراج کنند. بازی‌ها هم یکی دیگر از ابزار مورد استفاده هکرها هستند. شرکت‌های نرم‌افزاری خبر از رشد روزافزون گسترش بازی‌ها و دیگر نرم‌افزارهایی داده‌اند که شامل کدهایی برای سرقت اطلاعات موبایل‌ها هستند.

به هر حال استفاده روز افزون از تلفن‌های همراه فرصتی را برای کاربران این وسیله و موقعیت سوءاستفاده برای فرصت‌طلبان به وجود آورده است و نفوذ به این وسایل هر روز بیش از گذشته مورد توجه هکرها قرار می‌گیرد. دسترسی به اطلاعات تلفن‌همراه می‌تواند اطلاعات دیگری در مورد ایمیل‌های خصوصی، تصاویر، حساب‌های بانکی، عکس‌ها و ویدئوهای خصوصی و بسیاری از مسائل دیگر را فاش کند.

بلوتوث شایع‌ترین راه نفوذ به تلفن‌همراه

شاید بسیاری از استفاده‌کنندگان از تلفن‌همراه به دلیل هزینه بالاتر و سرعت پایین تمایل چندانی به اتصال به اینترنت از طریق آن نداشته باشند و از آنجایی که اتصال به اینترنت از این طریق در کشور ما عمومیت چندانی ندارد؛ هک شدن تلفن‌همراه از این راه نیز چندان شایع نیست اما در عوض استفاده از بلوتوث بسیار رایج است به گونه‌ای که وقتی در یک مکان عمومی مانند مترو قرار می‌گیرید با روشن کردن بلوتوث تلفن‌ همراهتان با تعداد زیادی از بلوتوث‌های روشن مواجه می‌شوید که می‌خواهند محتوایی را به تلفن‌همراه شما انتقال دهند که با توجه به شیوع هک کردن تلفن‌همراه از طریق بلوتوث بهتر است بلوتوث موبایلتان را خاموش نگه داشته و به بلوتوث‌های روشن در اطرافتان اعتماد نکنید. این هشدار تمامی کارشناسان عرصه کامپیوتر و همچنین هشدار معاون اجتماعی پلیس آگاهی است. به گفته وی هک موبایل در اکثر مواقع از طریق بلوتوث انجام می‌شود و هکرها با استفاده از روشن بودن بلوتوث گوشی می‌توانند به تمامی اطلاعات شخصی افراد دست پیدا کنند. همچنین هک کردن تلفن‌همراه در مکان‌های عمومی صورت می‌گیرد، در این مکان‌ها افراد با روشن کردن بلوتوث گوشی‌های موبایل اقدام به تبادل اطلاعات از جمله فیلم و موسیقی و... می‌کنند که فرصت را برای سودجویان و هکرها فراهم می‌کنند.

نگهداری ازهر چیز مکانی دارد

یقیناً حافظه تلفن‌همراه مکان مناسبی برای نگهداری عکس‌ها و فیلم‌های خصوصی و خانوادگی نیست. اگر می‌خواهید فیلم و عکس خصوصی و خانوادگی شما در معرض سوءاستفاده افراد سودجو قرار نگیرد باید به خوبی از آنها محافظت کنید و بدانید با نگهداری از این فایل‌های خصوصی در حافظه گوشی تلفن‌همراه خود، شما اطلاعات خصوصی‌تان را در معرض هک شدن قرار داده‌اید.

سرهنگ قاسمی با هشدار درباره نگهداری فیلم و عکس‌های خصوصی در تلفن‌همراه، در این باره به پرونده‌های تشکیل شده در پلیس آگاهی اشاره می‌کند که طی آن بدون اطلاع افراد گوشی موبایل به سرقت رفته یا هک شده و اتفاقات ناگوار و حتی فاجعه به همراه داشته است.

از هم‌پاشیدگی زندگی،طلاق‌ها و حتی برخی از جنایاتی که در طول سال‌های اخیر رخ داده گاه ریشه در هک شدن و انتشار اطلاعات و فیلم‌ها و عکس‌های خصوصی افراد دارد که دستمایه افراد سود جو برای اخاذی و رسیدن به خواسته‌های نامشروعشان بوده است. به گفته سرهنگ قاسمی پس از هک موبایل یا سرقت آن، متخلفان با استفاده از اطلاعات موجود در آن اقدام به اخاذی با انتشار آن در اینترنت می‌کنند. این اقدام موجب هتک حیثیت و باعث لطمه به خانواده‌ها می‌شود.

نکات ایمنی

امروزه نه فقط در جامعه ما که در تمامی جوامع هک شدن تلفن‌همراه به یک چالش بزرگ تبدیل شده و لازم است تا در مقابل این چالش به سلاح آگاهی مجهز باشیم تا کمتر مورد سوءاستفاده قرار گیریم. خاموش بودن بلوتوث تلفن‌همراه، عدم استفاده از هندزفری‌های مجهز به تکنولوژی بلوتوث، برنامه‌ریزی برای تنظیمات بلوتوث گوشی به نحوی که برای دریافت فایل‌های ارسالی حداقل چند بار از آنها موافقت بخواهد، عدم ورود به لینک‌ها و پیام‌های نامطمئن هنگام اتصال به اینترنت از طریق تلفن‌همراه و در نهایت عدم نگهداری از اطلاعات مهم شخصی در تلفن‌همراه می‌تواند تا حد زیادی ما را در مقابل هکر‌ها و افراد سود جو ایمن کند.

حرمت حریم‌های خصوصیدر نهایت از خاطر نبریم چنانچه دستیابی به اطلاعات خصوصی دیگران برای ما جالب است به طور یقین دیگران نیز می‌خواهند از اطلاعات خصوصی زندگی ما سر در بیاورند بنابراین صرف آگاهی از کاربرد تکنولوژی، مجوز ورود ما به حریم خصوصی دیگران نیست.

نظرات 1 + ارسال نظر
عبد 1390/02/02 ساعت 11:04 http://ahaliebasirat.blogfa.com

خداقوت همسنگر.
واقعاً که چقدر بعضی ها تازه به دوران رسیده اند که از هر چیز و از هر تکنولوژی ای به جای استفاده مناسب ،راه نادرست و استفاده بد از اون رو یاد میگیرند و با این روند کاری جز اتلاف عمر خودشون نصیبشون نمی شه.
یاعلی
با ولایت زنده ایم ، تا زنده ایم ، رزمنده ایم

ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد