فتنه اخر

فتنه اخر

فتنه اخر

فتنه اخر

فاضلی خبر داد: یک ماه تا پرتاب میمون فضایی ایران

سرپرست سازمان فضایی کشور گفت: کاوشگر 5 همراه با موجود زنده (یک میمون از نژاد رزوس) مردادماه به فضا پرتاب می شود. دکتر 'حمید فاضلی'اظهار داشت: کاوشگر 5 دارای ساختار همسان با کاوشگر امید است که این بار همراه با موجود زنده میمون از نژاد رزوس به ارتفاع 120 کیلومتری زیر مداری مردادماه پرتاب می شود.سرپرست سازمان فضایی ایران خاطرنشان کرد: پنج میمون در حال آزمایش هستند تا بتوانند تحمل فشارهای فیزیکی، مداری، شتاب های مداری، صوت، ارتعاش و سایر عوامل را هنگام پرتاب داشته باشد.


وی گفت: آزمایش هایی به صورت محیطی و به صورت تجمیعی روی این موجودات انجام شده است ویکی از این میمون ها با کاوشگر5 پرتاب می شود .
فاضلی افزود: میمون های رزوس از کشورهای جنوب شرقی آسیا وارد کشور شده اند واین میمون ها پس از قرنطینه، تحت آزمایش های پزشکی جهت تعیین سلامت قرار می گیرند، البته این میمون ها باید در دوران نوجوانی و جوانی باشند.
سرپرست سازمان فضایی ایران گفت: در پرتاب آزمایشی زیرسیستمی کاوشگر5 اصلاحاتی صورت گرفته است، برای مثال حامل این کاوشگر دارای شتاب زیاد است از این رو باید در آن از سوخت مایع استفاده شود.
فاضلی پرتاب آزمایشی زیرسیستمی 'کاوشگرچهار' را موفقیت آمیز خواند و افزود: این پرتاب به منظور ارزیابی عملکرد سیستم های حامل محموله انجام شد و نتایج خوبی در عملکرد سامانه محموله در بخش جدایش و ارسال تصویر،تله متری، بازیافت و چتر نجات در برداشت.
فاضلی اظهار داشت: کاوشگرهای فضایی حامل محموله ای هستند که در زاویه نزدیک به قائم و تا ارتفاع ماورای جو - معادل 120 کیلومتر- پرتاب می شوند و بلافاصله باز می گردد به طوری که زمان رفت و برگشت آن در مجموع کمتر از 20 دقیقه خواهد بود.
وی افزود: این درحالی است که ماهواره ها تا ارتفاع 250 کیلومتری و با سرعت مماسی 3/7 تا 6/7 کیلومتر برثانیه پرتاب می شوند تا بتوانند در مدار زمین قرار بگیرند.
کاوشگر 4 دردهه فجر سال گذشته رونمایی شد و در 24 اسفندماه 1389 همراه با عروسک میمون پرتاب شد.
حمید فاضلی با اشاره به امکان تولید توان در ماهواره رصد، گفت: در حال حاضر ماهواره ها به دلیل این که باطری های به کار گرفته شده در آنها قابل شارژ نیستند ، توانشان کم است و زود از مدار خارج می شوند ولی ماهواره رصد به خاطر کاربرد باطری های قابل شارژ محدودیتی ازنظرتوان مصرفی ندارد و به این دلیل دارای توانمندی ' تولید توان ' است .
وی خاطرنشان کرد : فرآیند دریافت تصاویر در ماهواره رصد به خوبی انجام و منتشر می شود و این ماهواره قرار است از جمهوری اسلامی ایران تصویربرداری کند.
سرپرست سازمان فضایی کشورافزود : ماهواره رصد دستورات و فرامین لازم را به خوبی انجام می دهد. قدرت تفکیک ماهواره رصد 150 متر است که مقیاس خوبی در سطح ماهواره ها محسوب می شود.
فاضلی گفت: تمام مراحل طراحی، ساخت، مدیریت و تست ماهواره رصد براساس استانداردهای 'A.C.S.F' اروپا انجام شده است . در این نوع استاندارد زیرسیستم های مختلف به صورت جداگانه تست می شوند .
وی یادآور شد : در حال حاضر ارتقای توانمندی ماهواره برها از اولویت های سازمان فضایی کشور است و سازمان فضایی کشور برای پرتاب ماهواره ها و کاوشگرها درمدارهایی با ارتفاع بالاتر برنامه ریزی کرده است .
وی افزود: ماهواره ‌بر سفیر رصد یک ماهواره‌بر دومرحله‌ای است که با ماموریت قرار دادن ماهواره رصد در مدار بیضوی حضیض260 کیلومتر به فضا پرتاب شد.
فاضلی گفت: سرعت چرخش ماهواره رصد در ارتفاع 286 کیلومتری از زمین 48 /7 کیلومتر بر ثانیه است.
ماهواره رصد 25 خردادماه امسال پرتاب شد . این ماهواره که دارای 3 / 15 کیلوگرم وزن است برای تزریق در مداری با ارتفاع 260 کیلومتر طراحی شده است و هر شبانه روز 15 بار به دور زمین می چرخد.

نظرات 1 + ارسال نظر
عبد 1390/04/11 ساعت 11:21 http://ahaliebasirat.blogfa.com

خداقوت برادرم.
بسیارعالیه.الحمدلله از پیشرفت سریع دانشمندانمون در عرصه ی هوا فضا.خدا توفیق روزافزون نصیبشون کنه و ان شاءالله این پروژه شون هم با موفقیت به سرانجام برسه .
یاعلی
با ولایت زنده ایم، تا زنده ایم، رزمنده ایم

ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد