فتنه اخر

فتنه اخر

فتنه اخر

فتنه اخر

آیت الله خویی ولایت فقیه را قبول داشت؟

آیت الله سید محمد مهدی موسوی خلخالی درجمع طلاب حوزه علمیه مشهد با بیان این که آیت الله خویی بحث ولایت فقیه را در دو مقام تبیین کردند گفت: مقام اول، بحث پیرامون اصل جهاد است. ابتدا ادله قرآنی و روایی را بحث می کند و سپس نتیجه می گیرد چنانچه مسلمان ها بتوانند، لازم است جهاد کنند و وجود مقدس امام شرط نیست.

امام در وقتی که خودش بود فرماندهی را تصدی می کرد و حالا هم تشریف ندارد اگر ما بتوانیم جهاد می کنیم و اسلام را پیش می بریم زیرا پیغمبر هم همین کار را می کرد.

ایشان در مقام دوم این سوال را مطرح می کند که در این شرایط، فرمانده قوا چه کسی باید باشد؟ و متصدی و دستور دهنده چه کسی است. آیت الله خویی می گوید نظر صاحب جواهر این است که ولایت فقیه باید چنین  چیزی اجازه دهد.

وی با تاکید برهم نظر بودن آیت الله خویی با مرحوم صاحب جواهر اظهار داشت: آیت الله خویی می گوید فقیه باید در قوانین اسلام ازخبرگان کمک بگیرد. این چقدر دقیق است! به پیغمبر (ص) با آن عصمت و قدرت خطاب شدکه (وشاور هم فی الامر) فقیه هم باید اهل مشورت با خبره باشد.

مثلا در امور نظامی اطلاعات کافی از وضعیت دشمن داشته باشد و با مشورت های علمی فراوان، اگر مطمئن شد آنگاه حکم جهاد بدهد.

این مدرس عالی مطرح مشهد تصریح کرد: شخصیتی باید حکم دهد که مسلمین حرف او را قبول داشته باشند و آن نیست مگر فقیه جامع الشرایط. چراکه اگر دیگری بخواهد حکم کند، می گویند: تو اشتباه کردی و ممکن است نسبت به او بدگمان شوند؛ اما اگر فقیه جامع الشرایط (مانند میرزای قمی و آقا سیدابوالحسن اصفهانی) حکم صادر کند، چون مردم او را قبول دارند به جهاد خواهند رفت.حضرت امام(ره) چه سرمایه ای داشت؟ او مثل من و شما لباس طلبگی برتن داشت نه بیشتر! آیا اسلحه، توپ، و تانکی داشت، چه داشت؟ آیا غیراز آن مقام ولایت بود؟

آیت الله موسوی خلخالی تاکید کردند: نظر آیت الله خویی براین است، اگر کسی غیر از فقیه جامع الشرایط بخواهد این کار را انجام دهد، هرج و مرج می شود؛ چرا که مردم قول غیر فقیه رغا در امور اجتماعی ، سیاسی و غیره قبول ندارند؛ اما وقتی یک مرجع آن چنانی بگوید همه با جان دل می پذیرند. چنانکه دیدیم مردم ایران چگونه رفتند و مملکت را از دست صدام خبیث ملعون نجات دادند.
وی درا دامه سخنان خود عنوان کرد: برخی فکر می کنند سیدنا الاستاذ مرحوم آیت الله خویی ولایت فقیه را قبول ندارد! این اشتباه است ایشان به شدت ولایت فقیه را قبول دارد و آنهایی که می گویند آیت الله خویی ولایت فقیه را قبول ندارد؛ یا مطالعه نمی کنند یا نمی فهمند.

شایان ذکراست آیت الله سید محمد مهدی موسوی خلخالی در درس خارج فقه و اصول از محضر آیت الله  حکیم، آیت الله خوئی حاضر شدند و جزء خصصین و شاگردان برجسته ایشان قرار می گیرند.

آیت الله موسوی خلخالی در تهران سال ها به تدریس سطوح عالی (رسائل ، مکاسب و کفایه)  مشغول بودنند که پس از رحلت مرحوم آیت الله فلسفی در سال 1385 به درخواست جمعی از فضلا و طلاب عازم و ساکن مشهد مقدس شدند و در حال حاضر به تدریس درس خارج اصول در مدرسه آیت الله خوئی مشهد مشغول هستند.

نظرات 1 + ارسال نظر
عبد 1390/04/21 ساعت 00:33 http://ahaliebasirat.blogfa.com

سلام همسنگر.خداقوت.
امروزه که دشمنای ولایت فقیه زیاد شدن، همش در تلاشن تا بین بزرگان دینمون افرادی رو پیدا کنن که مخالف با این اصل باشه، خدا به افرادی مثل آیت الله خلخالی عمر با عزت بده که با پیگیری و مطالعه ی این موارد به رفع شبهات می پردازن،ان شاءالله.
یاعلی
با ولایت زنده ایم، تا زنده ایم، رزمنده ایم

ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد