فتنه اخر

فتنه اخر

فتنه اخر

فتنه اخر

پیچیده ترین اصل مدیریت، در برخورد امام خامنه ای با گروهک مشایی

باز باران : تغافل امام خامنه ای در برابر اشتباهات رئیس جمهور و انحرافات گروهک مشایی، به قدری است که شاید اگر کسی مثل آقای هاشمی به جای علامه مصباح بود، نامه ای مشابه نامه ۲۵بهمن ۵۹ جناب هاشمی به امام خمینی، برای امام خامنه ای می نوشت: «... آیا رواست که به خاطر اجرای نظرات جنابعالی، ما درگیر باشیم و متهم؛ و جنابعالی در مقابل اینها موضع بی‌طرف بگیرید؟ آیا بی‌خط بودن و آسایش طلبی را می‌پسندید؟».

ظریفترین و پیچیده ترین اصل مدیریت؛ تغافل! چندی پیش روایتی در سایت امام خامنه ای آمده بود مخاطبین را به تامل وامی داشت: «وَ اعْلَمْ یَا بُنَیَّ أَنَّ صَلَاحَ الدُّنْیَا بِحَذَافِرِهَا فِی کَلِمَتَیْنِ إِصْلَاحِ شَأْنِ الْمَعَایِشِ مِلْ‏ءَ مِکْیَالٍ ثُلُثَاهُ فِطْنَةٌ وَ ثُلُثُهُ تَغَافُلٌ...» از وصیت امیرالمومنین به فرزندش، مستدرک الوسائل، ج ۹، ص ۳۷. بدان فرزندم که اصلاح همه جانبه [امور] دنیا، در دو کلمه است؛ اصلاح اوضاع زندگی، پیمانه پری است که دوسوم آن زیرکی و یک سوم آن تغافل است. حتی امام علی علیه السلام در جای دیگری می فرمایند که نصف شخصیت انسان، تغافل است[۱]؛ حتی تغافل درباره خواص[۲] و بزرگان!

به نظر می رسد که این اصل استراتژیک، در مدیریت اصلاحی، به گونه حیرت آوری در مدیریت امام خمینی و امام خامنه ای نمایان شده است. این اصل بسیار پیچیده و دست نیافتنی، به شکل ویژه ای در مورد برخی از خواص و مسئولین بلند پایه جمهوری اسلامی ایران، به کار گرفته شده است.

تغافل امام خمینی درباره بنی صدر، موسوی و برخی دیگر؛ مصاحبه جناب هاشمی در ۲۰ بهمن ۸۵، با برنامه فوق العاده، شبکه ۳ سیما: «مساله بنی‌صدر از مواردی بود که بین ما و حضرت امام اختلاف نظر پیش آمد، ... البته حضرت امام مانند ما با بنی‌صدر کار نکرده بودند، ما پیشنهادمان آقای دکتر بهشتی بود تا نامزد ریاست جمهوری شود، امام موافقت نکردند فرمودند روحانی نیاید و بر سر همین هم اختلاف داشتیم. ... البته استدلال ایشان این بود که بهتر است غیر روحانی باشد، اما بعضی‌ها فکر می‌کنند چون علیه آقای بهشتی تبلیغات شده بود و برخی گروهکار ایشان را یک فرد انحصار طلبی معرفی کرده بودند، این تاثیر گذاشته بود. ... در آن دیدار، من قدری صریح با ایشان حرف زدم، گفتم به هر حال 17 و 18 سال است که مبارزه کرده‌ایم، شاید شرایط را بهتر از شما بدانیم به خاطر این که شما در منطقه نبودید و آن چه که ما در بیرون می‌بینیم، با آنچه که به شما گزارش می‌دهند فرق می‌کند، حضرت امام نگاهی به من کردند و گفتند، می‌دانی با چه کسی حرف می‌زنی؟!»[۳]

نامه تند هاشمی در ۲۵بهمن ۵۹ به تغافل امام! «... آیا رواست که به خاطر اجرای نظرات جنابعالی، ما درگیر باشیم و متهم؛ و جنابعالی در مقابل اینها موضع بی‌طرف بگیرید؟ آیا بی‌خط بودن و آسایش طلبی را می‌پسندید؟ ... مردم چه فکر خواهند کرد؟ و بعداً تاریخ چگونه قضاوت می‌کند؟!» پایگاه اطلاع رسانی رجانیوز؛ ۸ تیر ۸۹.

تغافل امام خامنه ای در دوره توسعه اقتصادی، توسعه سیاسی و در برابر گروهک انحرافی: در دوره سازندگی و تداوم آن یعنی دوره خاتمی، امام خامنه ای همواره سعی داشته اند که بر اساس اصل تغافل، با حمایت اجرایی از دولت و نفی اختلاف، عظیمترین و پیچیده ترین هنر مدیریتی را به کار برده، کشور را از درافتادن در ورطه تفرقه و دوگانگی نجات دهند. اکنون نیز که گروهک مشایی در پی ایجاد خطرناکترین جریان هستند و رئیس جمهور را مفتون خود کرده اند، عده ای از بزرگان با انتقاد در فضایی خاص، سعی در ایجاد بیداری و آماده باش نخبگان و ایجاد موانعی بر سر راه شکل گیری فتنه بسیار خطرناک بابیت جدید هستند. امام خامنه ای نیز، مطابق فرمایش امام علی (ع) هم دارای فطانت (دو سوم مدیریت) هستند و هم، واجد یک سوم دیگر شخصیت الهی؛ یعنی تغافل هم هستند. ایشان تا جایی که امکان دارد، در نفی اسباب تفرقه و دوگانگی دولت با امام و امت می کوشند و اشتباهات دولت و حتی جریان انحرافی چسبیده به دولت را تغافل می کنند. این تغافل به قدری است که شاید اگر کسی مثل آقای هاشمی به جای علامه مصباح بود، نامه ای مشابه نامه ۲۵بهمن ۵۹ جناب هاشمی به امام خمینی، برای امام خامنه ای می نوشت: «... آیا رواست که به خاطر اجرای نظرات جنابعالی، ما درگیر باشیم و متهم؛ و جنابعالی در مقابل اینها موضع بی‌طرف بگیرید؟ آیا بی‌خط بودن و آسایش طلبی را می‌پسندید؟ ... مردم چه فکر خواهند کرد؟ و بعداً تاریخ چگونه قضاوت می‌کند؟!».

تفاوت بنی صدر با احمدی نژاد؛ خوشبختانه این دو، شباهتی با هم نداشته اند که به تفاوت شان بپردازیم؛ اما در دو کلام باید گفت که: ۱.  بنی صدر قاتل گفتمان امام بود و احمدی نژاد احیاگر آن؛ ۲. بنی صدر فریبکار بود و احمدی نژاد فریب خورد.


۱. «نصف العاقل احتمال و نصفه تغافل». غررالحکم، ص ۲۴۵. نصف عاقل تحمل است و نصف دیگرش تغافل.

۲. «قوله (ع) "و التغابی عما تعنی به" أی التغافل عما تفعله خواصک أو مطلقا من الأمور المنکرة» بحارالأنوار، ج ۳۳، ص ۶۳۷.

۳. خبرگزاری فارس، ۲۱بهمن ۸۵.

نظرات 4 + ارسال نظر
عبد 1390/04/30 ساعت 02:11 http://ahaliebasirat.blogfa.com

سلام برادرم.خداقوت همسنگر.
الحمدلله به حضور آقا به عنوان رهبرعزیزمون.بصیرت آیت الله مصباح هم قابل قیاس با هاشمی نیست تا توقع چنین نامه ای رو از ایشون داشت، خدایا قدرت تحمل و بصیرت ما رو هم بالا ببر تا در مسیر این تغافل های حضرت آقا ما هم از کوره در نریم و لب به شکوه باز نکنیم .
خدا رئیس جمهورمون رو هم هر چه سریعتر از این فریب خوردگی! نجات بده ، ان شاءالله.

سامان 1390/04/31 ساعت 16:51

اولا اینکه باید بگم برات متاسفم که به این سادگی، همه چیز را فراموش کردی و ضد احمدی نژاد شدی؟ من نمی دونم با چه رویی احمدی نژاد را با بنی صدر مقایسه می کنی؟ متاسفانه خیلی از شماها جنبه فضای باز سیاسی ای که احمدی نژاد به وجود آورده را ندارید.

من نمی خوام بگم که چرا از احمدی نژاد انتقاد می کنید، چون انتقاد حق شماست، اما فراموش نکنید که در دوره های گذشته شماها حتی حق انتقاد را نداشتید. احمدی نژاد کار اشتباهی نکرده که شما میگید فریب خورد؟ فریب چه کسی را خورد؟ متاسفانه باید به شما بگم که فریب خوردگان خود شماها هستید. تغییر 180 درجه ای مواضع شما، فقط به خاطر جنجال رسانه ای هست. از شما انتظار این برخوردی را نداشتم.

شماها که ادعا می کنید که مشائی آدم بدی هست و جریان انحرافی وجود داره، بر فرض اینکه تمام گفته های شما صحت داشته باشه، ازتون چند تا سوال دارم. آیا واقعا، واقعا از مشائی بدتر توی ایران وجود نداره؟ حالا هاشمی و کروبی و موسوی و ناطق نوری و خاتمی و مهاجرانی و ابطحی و حجاریان، آدمهای خوب شدند، مشائی شد آدم بد؟ شما که میگید مشائی، آدم بدی هست واقعا هاشمی به اندازه مشائی بد نیست؟ که مطمئن هستم که بدتره. اون افتضاح نمازجمعه را چه کسی به بار آورد؟

براتون متاسفم. فتنه گران اصلی را فراموش کردید و به خیال خودتون دارید پیشگیری می کنید. به عرضتون برسونم این پیشگیری کردنتون فقط راه را برای بازگشت فتنه گران به صحنه سیاسی و بازگشت به شرایط بدبختی گذشته باز می کنه.

من بهت هشدار میدم که فتنه ای بزرگتر شاید در راه باشه. قدر احمدی نژاد را بدونید. حتما نباید شخصی مثل خاتمی بیاد رئیس جمهور بشه که شما قدر احمدی نژاد را بدونید.

برات متاسفم که داری خودت، خودت را در آینده محدود می کنی. فکر می کنی رئیس جمهور آینده بهت اجازه این انتقادات را میده؟ راهت را اشتباه داری میری، مثل خیلی کسان دیگه ای در دولت های قبلی سکوت کرده بودند و جرات حرف زدن نداشتند و الان به خاطر فضای باز سیاسی که احمدی نژاد بوجود آورده سکوتشون را شکستند.....

این مملکت رهبر داره. حداقل صحبت های رهبر معظم انقلاب را بهتر بود گوش می کردید. برات متاسفم. بترس از روزی که دیر بشه و اون روز به خودت بگی صد رحمت به احمدی نژاد.........

این حرف من را یادت بمونه

درود بر خامنه ای، درود بر احمدی نژاد

سلام اولا مقاله به نقل از باز بارن بود که ندیده گرفتید
دوما شما میگویید مشایی بد نیست خوب با یک گل بهار نمیشه
چون بدها هستند این بد باید رها بشه ایا انتقادات وبلاگ من به دیگر سران فتنه را ندیدید

سامان 1390/04/31 ساعت 17:25

اینکه مقاله به نقل از شما یا کس دیگه بود اهمیتی نداره، وقتی شما این مقاله را در سایتتون قرار دارید، احتمالا این مقاله نظرات شما را هم منعکس می کنه.

انتقادات شما از فتنه گران را دیدم، اما بسیار کم رنگ تر از گذشته. چون احساس می کنم که نه تنها بین فتنه گران با احمدی نژاد تفاوت قائل نشدید، بلکه الان در حال رفتن به سمتی هستید که حتی احمدی نژاد را بدتر از فتنه گران معرفی کنید که اگه به این سمت برید، باید بگم که ناخواسته به سمت نابودی نظام جمهوری اسلامی پیش رفتید(بیندیشید چرا)

من هیچ جای صحبتم نگفتم که مشائی آدم خوبی هست؟ یک بار دیگه کامنت من را بخوانید. من گفتم که اگه مشائی آدم بدی هست، از مشائی بدتر نیستند؟ چرا در برابر آنها چنین جبهه ای نمی گیرید؟ چرا در برابر علی مطهری که خودتون می دونید چه شخصیت منافقی داره، چنین جبهه ای نمی گیرید؟ چرا در گذشته در برابر مهاجرانی که وزیر ارشاد خاتمی بود، نگفتید که جریان انحرافی در دولت خاتمی؟ چرا وقتی خاتمی در سازمان ملل صحبت از گفتگوی تمدن ها کردن، هیچ کدوم نگفتید که جریان انحرافی در دولت خاتمی داره باستان گرایی می کنه؟ چرا با این همه اختلاس هایی که در دانشگاه آزاد که مطعلق به خاندان هاشمی هست، میشه، یه بار نگفتید که جریان انحرافی هاشمی؟

من نمیگم چرا از احمدی نژاد و مشائی انتقاد می کنید، می خوام بگم یه نگاه به گذشته بیندازید و یه نگاه به الان. ببینید قبلا کجا بودید و الان کجا هستید؟ این همه انتقادی که از جریان انحرافی می کنید، در کنارش به جریان انحرافی در مجلس به رهبری علی مطهری چرا اشاره نمی کنید. کسی که به مقام معظم رهبری هم حمله و توهین کرده؟

چرا وقتی ابوترابی نامه محرمانه آیت الله خامنه ای را در صحن علنی مجلس خوند چیزی نگفتید؟ چرا قوه قضائیه جریان انحرافی را بازداشت می کنه، ولی با هاشمی و خاتمی کاری نداره؟ قوه قضائیه با موسوی و کروبی چه کرد؟ با خاتمی چه کرد؟ با هاشمی چه کرد؟ با فائزه هاشمی چه کرد؟ توهین های فائزه هاشمی به مقام معظم رهبری یادت رفته؟ چرا عدالت قوه قضائیه فقط برای دولت هست. چرا قوه قضائیه نمی تونه مهدی هاشمی را برگردونه و محاکمه کنه. این عدالتی هست که از قوه قضائیه انتظار داریم؟؟؟؟؟؟؟

ما انتظار داریم که قوه قضائیه وقتی جریان انحرافی را بازداشت می کنه، جریان های انحرافی تر را هم بازداشت کنه. این عدالت نیست. نمی خوام شعار عدالت بدم، ولی اگه خودت نگاه کنی، می بینی این عدالت نیست و قوه قضائیه به برکت جنجال رسانه ای تونسته جریان انحرافی را بازداشت کنه(که کار خوبی کرده و تاییدش می کنم)، اما این جنجال رسانه ای را برای هاشمی، فائزه هاشمی و نماینده هاشمی در مجلس، یعنی علی مطهری نمی تونه انجام بده.....

فقط باید به خدا پناه ببریم تا با این جنجالی که شماها درست کردید و مردم را از همه چی سرد و ناامید کردید، رئیس جمهور آینده چه فتنه ای به پا خواهد کرد...........

از آینده خیلی می ترسم، قدر احمدی نژاد را بدونید، قبل از اینکه دیر بشه

ممنون از پاسخ مبسوط شما
ما نمیگوییم احمدی نژاد فتنه گره اما مشایی را فتنه گر میدانیم و با این دلایل ثابت میکنیم
اگر اقای احمدی نژاد بامشایی موافق نیستند پس چرا در برابر اقدامات منحرفانه وی موضع نمیگیرند
پایان اسلام گرایی عدم مدیریت درست انبیا و ... که جای ان نیست مورد تایید اقای احمدی نژاد است
وقتی ایشان در برابر فرامسانوری مثل مشایی سکوت کرده اند یا با وی موافق هستند یا مماشات میکنند
من منکر خدمات والای اقای احمدی نژاد نیستم اما این کشور جای مکتب ایرانی ایشان و مشایی نیست

سامان 1390/04/31 ساعت 17:43

دلایلت منطقی هست. حرفی نمی تونم بزنم. فقط ازت یه خواهشی دارم و میخوام ازت یه قولی بگیرم.

خواهش می کنم، خواهش می کنم که در دولت بعدی، بدون ترس، مثل همین الان، هر انتقادی اگه از دولت را بکنی و مثل دولتهای گذشته سکوت نکنی. امیدورام این دستاوردی که احمدی نژاد براتون بوجود آورده "یعنی قدرت انتقاد کردن" را حفظ کنی

منتظر می مونم ببینم توی دولت های آینده هم همین طور انتقاد می کنی یا نه. امیدوارم.......

امید وارم زنده باشم و بتونم از بدی انتقاد کنم
اقای احمدی نژاد خدمات زیادی به ایران کرد برای فلسطین اقدامات زیادی انجام داد در برابر استکبار جهانی ایستاد اما ...
ای کاش به سراغ ملی گرایی نمیرفت
یا علی

ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد