فتنه اخر

فتنه اخر

فتنه اخر

فتنه اخر

پیشنهاد جدید مسکو پاسخ به سوالات لغو تحریم و سکوت معنادار تهران

روسیه در حالی از طرح جدیدی برای پاسخ‌گویی ایران به سوالات آژانس در قبال لغو تحریم‌های اقتصادی در رسانه‌ها صحبت به میان آورده است که ایران اعلام کرده است آمادگی دارد در مکانیزمی مشخص به سوالات احتمالی آژانس پاسخ دهد به شرطی که آژانس ابتدا اعلام کند همه‌ سوالات مربوط به برنامه هسته‌یی ایران پاسخ داده شده است.

، در حالی که هیچ یک از مقامات کشورمان دریافت رسمی و مکتوب پیشنهاد سرگئی لاوروف ـ وزیر خارجه روسیه ـ را تایید نکرده‌اند، این نکته مورد توجه است که لاوروف از پاسخ‌گویی ایران به چه سوالات و در چه چارچوبی سخن می‌گوید؛ اتهامات آمریکا و هم‌پیمانانش در چارچوب مطاعات ادعایی یا ابعاد احتمالی نظامی.

سه روز قبل از آن‌که لاوروف از طرح پیشنهادیش برای ایران در آمریکا پرده‌برداری کرد، علی‌اکبر صالحی ـ وزیر خارجه کشورمان ـ در وین از توافق ایران و آژانس در راستای بررسی ابهامات و سوالات احتمالی آژانس و تعیین کارشناسانی از سوی دو طرف برای رسیدن به مکانیزمی در این راستا خبر داد.

البته صالحی در حالی نسبت به مذاکرات با آژانس اعلام آمادگی کرد که آژانس ابتدا اعلام کند همه‌ سوالات مربوط به برنامه هسته‌یی ایران پاسخ داده شده است.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در واکنش به این اظهار نظر ایران در بیانیه‌ای عجولانه تاکید کرد که در موقعیتی قرار ندارد که طرح اقدام (مدالیته 2007) میان ایران و آژانس را تکمیل‌شده در نظر بگیرد.

بر اساس مدالیته، برای حل و فصل مسایل باقی‌مانده میان ایران و آژانس، ایران باید ارزیابی خود درباره مطالعات ادعایی یا نسبت داده شده به پروژه‌ نمک سبز، آزمایش مواد منفجره قوی و دستگاه‌های موشکی ارایه می‌کرد. با وجود این که آژانس اسناد مورد نظر در رابطه با مطالعات ادعایی را به ایران ارایه نکرد اما ایران در 117 صفحه ارزیابی و پاسخ خود به ادعاهای مطرح شده را به آژانس داد.

بر اساس مدالیته میان ایران و آژانس به عنوان سندی رسمی، پس از رفع ابهامات و سوالات و تایید رسمی این که آژانس نسبت به پاسخ‌های ایران قانع شده است (گزارش مدیرکل آژانس در فوریه 2008)، آژانس باید اعلام کند که پرونده هسته‌یی ایران بسته شده و موضوع ایران از دستور کار خارج شود. اما آژانس به تحریک آمریکا و برخی کشورهای دیگر و با گنجاندن مطالعات ادعایی که بر اساس اسنادی بی‌اعتبار و نامشخص مطرح شده بود، سعی بر باز نگه داشتن موضوع ایران در آژانس کرد. آژانس با وجود این‌که پاسخ ایران به شش سوال باقی‌مانده در برنامه هسته‌یی ایران را تایید و قانع کننده خواند اما با تمرکز و تاکید بر مطالعات ادعایی از اجرای کامل مدالیته سر باز زد.

پیشنهاد مطرح شده از سوی وزیر خارجه روسیه بر اساس اخبار منتشر شده به این شکل است که برای هرکدام از درخواست‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی یک نقشه راه ارائه می‌شود که شامل پاسخ‌گویی به ساده‌ترین سوالات و در انتها رسیدن به دشوارترین سوالات که پاسخ‌گویی به آن‌ها نیازمند زمان بیش‌تری است، می‌شود.

شاید وزیر خارجه روسیه در پیشنهادش کلیه سوالات آژانس در چارچوب مطالعات ادعایی و ابعاد احتمالی نظامی که بعدا در گزارش‌های مدیرکل آژانس گنجانده شد را مدنظر قرار داده است؛ اما اگر چنین باشد با توجه به موضع‌گیری‌های ایران در رابطه با مطالعات ادعایی، کشورمان وارد چنین مذاکراتی نخواهد شد.

با این حال مساله تشویق ایران با لغو گام به گام تحریم‌ها نکته قابل توجهی است که در گذشته مورد توجه ایران نیز بوده است.

طرح وزیر امور خارجه روسیه بنا به گفته وی در حالی با هدف ترغیب ایران به پاسخ‌گویی به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ارائه شده است که ایران در سال‌های گذشته و به عنوان عضو آژانس بیش‌ترین همکاری را حتی گاهی فراتر از پادمان جامع با آژانس و بازرسان این نهاد بین‌المللی داشته است.

پس از گذشت چند روز از طرح پیشنهاد مسکو در رسانه‌های و بررسی آن توسط کشورهای دیگر در مجموعه 1+5، ایران به عنوان محور اصلی این بحث نسبت به این موضوع سکوت اختیار کرده است.

طرح پیشنهاد مذکور در رسانه‌ها پیش از آن‌که کشورهای 1+5 بر سر این موضوع به توافق برسند، شائبه تبلیغاتی بودن این پیشنهاد را به وجود می‌آورد. به نظر می‌آید مسوولان ایرانی در انتظار خارج شدن پیشنهاد 1+5 از پوشش تبلیغات رسانه‌یی و نیز ارایه مکتوب و جزیی آن هستند.

علی‌اکبر صالحی در سفر اخیر خود به وین و در دیدار با آمانو علاقه ایران به تداوم مذاکرات را ابراز کرده بود.

نظرات 1 + ارسال نظر
عبد 1390/04/30 ساعت 01:38 http://ahaliebasirat.blogfa.com

سلام همسنگر.خداقوت.
این خیلی خوبه که مسئولای ما حساب شده تو این زمینه کار می کنن و دیگه نباید بهشون باج های زمان اصلاحات رو داد که هیچ حتی باید براشون شرطم بذاریم تا بفهمن با کی طرفن!
ان شاءالله موفق باشن.
یاعلی
با ولایت زنده ایم، تا زنده ایم، رزمنده ایم

ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد