فتنه اخر

فتنه اخر

فتنه اخر

فتنه اخر

قیمت قبر در امامزاده برابر یک آپارتمان درتهران

در شرایطی که قیمت بسیاری از کالاها در جامعه رو به افزایش است، قیمت خانه آخرت نیز جای تأمل دارد به‌گونه‌ای که قیمت یک قطعه قبر 2 متری در یک امامزاده برابر با یک آپارتمان 50 متری در پایتخت است.  در زمان‌های بسیار دور وقتی کسی به دیار باقی می‌شتافت، خانواده‌اش دغدغه خرید قبر و هزینه آن را نداشتند و جنازه را به قبرستانی برای دفن می‌سپردند، خانه آخرتی که معمولاً بدون هزینه یا با هزینه اندکی فراهم می‌شد.



به مرور با افزایش قیمت کالاها و بهای خدمات، قیمت قبر و هزینه‌های برگزاری مراسم ختم نیز به صورت نجومی رو به افزایش گذاشت.

* خانه آخرت 2 طبقه؛ فقط 90 میلیون تومان
اما در این میان آنچه جلب توجه می‌کند، این است که قیمت قبور در مکان‌های مختلف فرق می‌کند مثلاً بر اساس پرس‌ و جوهای خبرنگار فارس، قیمت یک قبر 2 طبقه در امامزاده عینعلی و زینعلی تهران 90 میلیون تومان است در حالی‌که بالاترین قیمتی که در بهشت زهرا (س) می‌توان با آن یک قبر خرید، 10 میلیون تومان است.

با یک حساب سرانگشتی می‌توان فهمید که قیمت یک قبر 2 متری از قیمت مسکن در شهر تهران نیز بالاتر است به گونه‌ای که با همین میزان پولی که صرف خرید یک قبر 2 در 2 می‌کنیم، می‌توانیم یک آپارتمان 50 متری در پایتخت بخریم.

با مشاهده قیمت‌ قبور در امامزادگان می‌توان به فاصله بین فقیر و غنی حتی در میان اموات نیز پی برد.

برخی از افراد بیشتر به خاطر چشم و همچشمی و اینکه قیمت قبر را به رخ فامیل خود بکشند اقدام به خرید قبرهای گران می‌کنند و برایشان فرقی ندارد که قبری که می‌خرند، کجا باشد اما در این میان هستند کسانی که علاقه و ارادت فراوانی به خاندان اهل بیت (ع) دارند و دوست دارند که بعد از مرگشان کنار یکی از ذریه پیامبر اکرم‌ (ص) و نوادگان آن حضرت دفن شوند ولی با این قیمت‌های سر‌سام‌آور قبر در امامزاده‌ها
فکر خرید قبر در کنار امامزادگان حتی به سرشان نمی‌زند.

* پول قبور در امامزادگان صرف چه می‌شود؟
پرسشی که در ذهن نقش می‌بندد، این است که این هزینه‌های هنگفتی که مردم برای خرید یک قبر 2 در 2 در امامزادگان می‌پردازند، صرف چه می‌شود؟

مهدی مزینانی، مدیر امامزاده عینعلی و زینعلی در این خصوص می‌گوید: خیلی از افراد معتقدند که قیمت قبور در امامزادگان گران است ولی باید تمام جوانب و امتیازاتی که به این قبور تعلق می‌گیرد را در نظر گرفت؛ از جمله این امتیازات این است که وقتی کسی این قبور را می‌خرد اولاً خانواده متوفی دیگر مشکلات رفت و آمد برای زیارت قبور اموات خود را ندارند و ثانیاً کسی که در امامزاده قبری را می‌خرد، مثل این است که زمینی را خریداری می‌کند و دیگر کسی حق ندارد که به آن قبرها دست بزند ضمن اینکه آن قبر برای آن شخص باقی می‌ماند.

وی ادامه می‌دهد: پول این قبور صرف ساخت و ساز امامزادگان و کارهای عمرانی برای آن امامزاده می‌شود ضمن اینکه کسی حق ندارد که این قبور را صرف کار دیگری کند بنابراین درست است که قیمت گران است ولی پول قبرها صرف رفاه و آبادانی امامزاده و استفاده نسل‌های آینده از آن محل معنوی می‌شود.

* فضایی اندک برای دفن اموات در امامزادگان
چند سالی است که مرگ و میر همانند هزینه‌های مردن افزایش پیدا کرده است به‌گونه‌ای که دیگر جایی برای دفن اموات وجود ندارد حتی مسئولان سازمان بهشت زهرا (س) نیز از کمبود جای خالی برای دفن مردگان گلایه دارند البته در امامزادگان نیز این مشکل کمبود جا برای دفن مردگان وجود دارد به‌گونه‌ای که در سال‌های اخیر دیگر پذیرش برای این قبور وجود ندارد یا به تعداد انگشتان دست، جا برای دفن مردگان وجود دارد که البته این تعداد اندک نیز به افراد ثروتمند فروخته می‌شود.

* پیش خرید برای خرید قبر در امامزاده نداریم
فتحی، یکی از افرادی که اقدام به خرید قبر در امامزاده عینعلی و زینعلی کرده است، در این خصوص می‌گوید: بنده برای خرید قبر به این امامزاده تلفن زدم و خواستم یک قبر را پیش خرید کنم که به بنده گفتند پیش خرید برای قبور نداریم.

وی ادامه می‌دهد: بنده پرسیدم که قیمت قبر در این امامزاده چقدر است؟ شخصی که پشت گوشی بود گفت 2 طبقه 90 میلیون تومان بنده در ابتدا تصور کردم که می‌گوید 90 هزار تومان ولی صدای پشت گوشی گفت 90 میلیون تومان.

فتحی می‌افزاید: از شخصی که پشت گوشی بود پرسیدم که پول را باید چگونه پرداخت کنم وی گفت باید این پول را به حساب سازمان اوقاف بریزید.

آقای س فردی که در یکی از امامزادگان قبر خریداری کرده است، بیان می‌کند: بنده نمی‌خواستم که در امامزاده قبر بخرم ولی به اصرار خانواده‌ام قبر را در امامزاده خریدم البته از خرید قبر ناراضی نیستم چرا که نزدیک افرادی که در پیشگاه خدا آبرومند هستند، دفن می‌شوم و امیدوارم این امامزاده شفاعت مرا در پیشگاه خدا کند.

* چه فرقی می‌کند که بعد از مُردنم کجا دفن شوم
رضوانی یکی از شهروندان تهرانی عنوان می‌کند: چه فرقی می‌کند که بعد از مُردنم کجا دفن شوم البته دوست دارم که در جوار یک امامزاده دفن شوم ولی خدا کند که اعمالمان خوب باشد چرا که اگر اعمال انسان بد باشد، دفن انسان در جوار امامزاده به او کمکی نخواهد کرد.

یکی از افرادی که در امامزاده‌ عینعلی و زینعلی برای پسرش قبر خریده است، می‌گوید: پول قبر برایم مهم نبود فقط می‌خواستم پسرم نزدیکم باشد تا هر وقت احساس دلتنگی کردم به دیدن او بیایم ولی پول این قبر را پسر دیگرم داده است تا من راحت‌تر باشم و بتوانم داغ از دست دادن اولاد را پشت سر بگذارم.

با این تفاسیر بیشتر توجه مسئولان بیشتر به سمت گورستان‌های عمومی جلب شده است هر چند که به این گورستان‌ها نیز توجه زیادی نمی‌شود و این گورستان‌ها با مشکلات عدیده‌ای مواجه هستند اما مسئولان از قیمت بیش از حد گران قبور در امامزادگان نیز غافل مانده‌اند و هیچ نظارتی بر قیمت این قبور صورت نمی‌گیرد.

نظرات 2 + ارسال نظر

تنها ره رهایی از گرونی از تولید به مصرف است
حتی در مسئله مردن

عبد 1390/04/31 ساعت 06:53 http://ahaliebasirat.blogfa.com

سلام همسنگر.خداقوت برادر.
عجیبه ! مثل اینکه از ملک نقال کسی اطلاع نداره ، تازه وقتی میگن این زمین متعلق به اون مرده هست و دیگه هیچ کی حق دست زدن به اون زمین رو نداره ، یعنی بعد از چندسال که جنازه پوسید و قبر بلااستفاده شد و تعداد مرده ها برای دفن زیاد شد و جا کم ، اونوقت این قبرها به اولادش به ارث میرسه؟!!!!! به یاد دادگاهی می افتم که ورثه برای به دست آوردن اون قبر! دارن از هم شکایت میکنن! واسه همینم کلی خندم گرفته. درحالی که خنده تلخ من از گریه غم انگیز تر است، این چه وضع بیخودی شده که داره همین طور رواج پیدا می کنه!
یاعلی
با ولایت زنده ایم، تا زنده ایم، رزمنده ایم

ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد