فتنه اخر

فتنه اخر

فتنه اخر

فتنه اخر

امام علی(ع) در سریال «الفاروق عمر» به تصویر کشیده می‌شود

  در حالی که خبرهای ضد و نقیض از پخش سریال «الفاروق عمر» در رمضان امسال منتشر می‌شود؛ خبرها از به تصویر کشیده شدن خلفای اول، دوم و سوم و همچنین امام علی(ع) در این سریال حکایت دارد.


پس از انتشار خبر پخش سریال «معاویه و حسن و حسین» بر اساس داستان خیالی «عبدالله‌بن سبا» و با به تصویر کشیدن امام حسن و امام حسین علیهما السلام، خبر پخش احتمالی سریال «الفاروق عمر» محافل هنری و مذهبی جهان اسلام را متوجه خود کرده است.

* داستانی زندگی خلیفه دوم در 30 قسمت

سریال «الفاروق عمر» که به زندگی عمر‌بن‌ خطاب، خلیفه دوم از خلفای راشدین می‌پردازد سال گذشته با همکاری «مؤسسه رسانه‌‌های قطر» و «گروه mbc» کلید خورد.
این سریال از روز اول، کار خود را با اشراف شیخ یوسف القرضاوی و شیخ سلمان العوده آغاز کرد و پس از آن افرادی دیگر از مجامع فقهی اهل سنت چون دکتر عبدالوهاب الطریری، دکتر علی الصلابی‏،‏ دکتر سعد مطر العتیبی‏‏ و دکتر اکرم ضیاء العمری‏ به جمع آنها پیوستند.
سریال «الفاروق عمر» به گفته «ولید سیف» سناریست این سریال قرار است «بدون طولانی کردن سیر داستان به زندگی خلیفه دوم از بعثت پیامبر اسلام(ص) در طول سال‌های بعثت و هجرت و تا وفات حضرت رسول(ص) و سپس دوران خلیفه اول و دوران خلیفه دوم بپردازد».
وی به شبکه الجزیره می‌گوید: این سریال 30 قسمتی، داستانی 40 ساله را دربرمی‌گیرد که در آن شبه جزیره عربستان متحول شده و حکومت اسلامی به حکومتی میراث‌دار سرزمین‌های دو امپراتوری روم و ایران تبدیل شده است.

* امام علی(ع) به تصویر کشیده می‌شود

سریال «الفاروق عمر» که قرار است در صورت رسیدن به موقع، از شبکه «mbc» پخش شود نوشته «ولید سیف» است که آن را «حاتم علی» سوری، کارگردانی می‌کند.
بنابر این گزارش در این سریال «مجد فضه» در نقش ابوجندل، «محمود نصر» در نقش زید بن‌خطاب، «عبدالمحسن النمر» در نقش ابوحذیفه، «عامر علی» در نقش یزدگرد پادشاه ایران، «سوزان نجم‌الدین» در نقش ملکه ایران، «مى سکاف» در نقش هند جگرخوار، «عبدالعزیز مخیون» در نقش ابوطالب و «فایز ابودان» در نقش ابولهب بازی خواهند کرد.
البته منابع رسمی و نزدیک به تهیه‌کنندگان از بردن نام بازیگران چهار خلیفه صدر اسلام پرهیز می‌کنند و تنها به «غسان مسعود» بازیگر مشهور سوری که ایرانیان او را با نقش «شمعون» در فیلم سینمایی «بازمانده» می‌شناسند، در نقش ابوبکر اشاره کرده‌اند.
بنابر این گزارش این در حالی است که برخی خبرهای منتشر شده از بازی بازیگر سوری، «تیم حسن» در نقش خلیفه دوم خبر داده‌اند و برخی منابع دیگر از انصراف وی و انتخاب «غسان مسعود» برای این نقش سخن گفته‌اند و همچنین بازیگر نقش خلیفه سوم اعلام نشده است.
اما در این بین خبر مهم آن است که امام علی(ع) نیز بر اساس اخبار منتشر شده با بازی «حاتم علی» کارگردان سریال «الفاروق عمر» به تصویر کشیده می‌شود و این در حالی است که علمای شیعه پیش از این با احترام به عقاید اهل سنت از به تصویر کشیده شدن خلفای راشدین از جمله خلیفه سوم، عثمان بن‌عفان در سریال امام علی(ع) ممانعت کرده بودند.

* آیا دو عامل فنی و مذهبی از پخش این سریال جلوگیری خواهد کرد؟

بنابر این گزارش تصویربرداری این سریال که به گفته مسئولان mbc با «بودجه باز» تهیه می‌شود در آغاز سال 2011 کلید خورد و تاکنون در سوریه، تونس و مراکش فیلمبرداری شده است.
گفته شده این سریال در آینده نزدیک به زبان‌های فارسی، اردو، ترکی، انگلیسی، فرانسوی، اسپانیایی و پرتقالی ترجمه و پخش خواهد شد.
به نوشته منابع خبری دو عامل فنی و مذهبی از پخش این سریال جلوگیری خواهد کرد، به‌گونه‌ای که نیمه خرداد گذشته محمد الکواری مدیر شبکه قطر و از تهیه‌کنندگان این سریال به روزنامه النهار گفت: به علت فیلمبرداری تنها 50 درصد از این سریال، «الفاروق عمر» رمضان امسال پخش نخواهد شد.
اما کمی بعد، در دوم جولای (11 تیر) روزنامه فرامنطقه‌ای الشرق‌الاوسط در گزارشی خبر از پخش این سریال داد و نوشت: البته ارائه تصویر شخصیت خلفای راشدین همچنان محل جدال است.
نکته‌ای که روزنامه الشرق‌الاوسط به آن اشاره کرده است، نکته‌ای مهم خواهد بود که شاید از لحاظ مذهبی موجب جلوگیری از پخش این سریال شود، چراکه سال گذشته با اعلام «مؤسسه رسانه‌‌های قطر» و «گروه mbc» مبنی بر ساخت این سریال، الازهر با ساخت آن مخالفت کرد.
شیخ علی عبدالباقی دبیرکل مجمع مطالعات اسلامی الازهر در اینباره اعلام کرده بود: بر اساس فتوای الازهر به تصویر کشیدن انبیای عظام، اهل بیت(ع) و عشره مبشره حرام است و این امر شامل خلفای راشدین نیز می‌شود.

نظرات 1 + ارسال نظر
عبد 1390/05/02 ساعت 01:03 http://ahaliebasirat.blogfa.com

سلام همسنگر.خداقوت برادرم.
خدا رو شکر که علمای اونا هم حالیشونه که بایدبه ائمه ی ما هم احترام بذارن ، ولی اینا اونقدر جسور شدن که حتی حرمت خلفای خودشونم ندارن! الحق که آخرالزمانه! ولی انگار دارن کاری میکنن که از تقدس ائمه ی ما بکاهند ، حتی به قیمت تقدس زدایی از افراد برجسته ی مذهب خودشون!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
یاعلی
با ولایت زنده ایم، تا زنده ایم، رزمنده ایم

ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد