فتنه اخر

فتنه اخر

فتنه اخر

فتنه اخر

سرپرست مزرعه تحقیقاتی رویان:شنگول باردار است؛ حبه انگور نابارور!

سرپرست مزرعه تحقیقاتی پژوهشگاه رویان جهاد دانشگاهی از آزمایش شیر شنگول، منگول و حبه‌انگور - بزهای تراریخته رویان - و تایید وجود ژن سازنده فاکتور 9 انعقادی و داروی درمان سکته قلبی (tPA) در شیر آنها خبر داد.

 دکتر محمد تقی دانش‌زاده که در مراسم معرفی برخی از دستاوردهای تحقیقاتی مراکز و واحدهای جهاد دانشگاهی مستقر در مجتمع تحقیقاتی جهاد دانشگاهی سخن می‌گفت، اظهار کرد: تولید حیوانات تراریخته از طریق بلوغ آزمایشگاهی تخمک و لقاح خارج رحمی صورت گرفته است به گونه‌ای که جنین از طریق IVF به دام زنده منتقل شده و حاصل آن تولد نخستین گوسفند حاصل از بلوغ آزمایشگاهی و لقاح خارج رحمی در مهر ماه سال 85 به نام رویانی است.

وی افزود: همچنین در واحد اصفهان نخستین گوسفند شبیه‌سازی شده به صورت زنده به نام رویانا متولد شد که پس از سه سال و نیم عمر و انجام تحقیقات موفقیت‌آمیز بر روی آن جان خود را از دست داد.

سرپرست مزرعه تحقیقاتی رویان با بیان این که تولید این حیوانات به منظور بیان ژن حاوی داروهای نوترکیب در شیر آنهاست، تصریح کرد:‌ این حیوانات همانند دستگاه‌های بیوراکتور عمل کرده و می‌توانند با بیان ژن حاوی داروی مورد نظر در آنها به تولید داروهای نوترکیب بپردازد. به گونه‌ای که شنگول و منگول حامل ژن سازنده‌ فاکتور 9 و حبه‌انگور حامل ژن سازنده داروی tPA که در درمان بیماری‌های سکته‌ی قلبی مورد استفاده قرار می‌گیرد، است.

دانش‌زاده با اشاره به این که می‌توان ژن حامل داروهای نوترکیب را در شیر یا ادرار این حیوانات بیان کرد، اظهار کرد: در انجام تحقیقات بر روی حیوانات تراریخته رویان ژن‌های حامل داروهای نوترکیب مانند tPA و فاکتور 9 در شیر این حیوانات بیان شده است به گونه‌ای که نتایج به دست آمده از آزمایشات شیرهای این حیوانات ترنس‌ژن نشان می‌دهد شیرهای آنها حاوی ژن منتقل شده می‌باشد.

وی در پایان تصریح کرد: حبه‌انگور که در واحد اصفهان تولید شد دو دست آن مشکل آناتومیکی داشته و شکمبه آن بیش از حد بزرگ است که به دلیل دست ورزی ژنتیکی آن است.

وی همچنین در پایان گفت: در حال حاضر شنگول باردار است ولی حبه انگور ‌از آنجا که به دلیل مشکلات آناتومیکی قادر به بارداری نبود از طریق هورمون‌درمانی آن را به شیرآوری رساندیم که تست‌های شیر استحصال شده از آن موید وجود داروی tPA در آ‌ن بوده است.

نظرات 0 + ارسال نظر
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد