فتنه اخر

فتنه اخر

فتنه اخر

فتنه اخر

دردسرهای سایپا یک سال پس از خصوصی‌سازی صوری

سال گذشته 18 درصد از سهام شرکت سایپا در بورس عرضه شد اما شرکت‌های وابسته به سایپا همین سهام را خریدند تا محشرترین نوع اختصاصی‌سازی در جهان اقتصاد رخ دهد. هم‌اکنون سررسید اقساط آن بلوک 18 درصدی فرارسیده اما...


به گزارش خبرنگار اقتصادی مشرق ، در حالی که فشارهای بیرونی به شرکت سایپا در خصوص اختیارات مادام‌العمر شدن مدیرعامل سایپا هر روز بیشتر می‌شود، خبرهای رسیده از این شرکت خودروساز حکایت از آن دارد که سایپا قادر به پرداخت اقساط بلوک 18 درصدی که سال گذشته در خصوصی‌سازی صوری خودش آن را خرید، نیست.

سال گذشته 18 درصد از سهام شرکت سایپا در بورس عرضه شد اما شرکت‌های وابسته به سایپا همین سهام را خریدند تا محشرترین نوع اختصاصی‌سازی در جهان اقتصاد رخ دهد.
 
 هم‌اکنون سررسید اقساط آن بلوک 18 درصدی فرارسیده، اما به دلیل محدودیت‌های شدید مالی، این شرکت قادر به پرداخت اقساط نیست. لذا سایپا به منظور بازپرداخت‌ بدهی‌های خود، با عدم پرداخت مطالبات شرکت‌های زیرمجموعه عملاً سعی می‌کند بحران بدهی‌ها را به تعویق بیاندازد.

گفته می‌شود شرکت‌هایی همچون مگاموتور، سایپا آذین، سایپا شیشه، سایپا دیزل و برخی دیگر از شرکت‌ها مطالبات فراوانی از شرکت مادر دارند اما به دلیل سررسید شدن اقساط بلوک 18 درصدی، سایپا قادر به پرداخت مطالبات شرکت‌های زیرمجموعه خود نیست.
 
 بدین ترتیب بحران بدهی سایپا به شرکت‌های زیرمجموعه نیز سرایت کرده به طوری که برخی از این شرکت‌ها حتی قادر به پرداخت حقوق کارمندان خود هم نیستند. حتی گفته می‌شود مگاموتور خط تولید خود را به حداقل رسانده و در بعضی روزها هم متوقف کرده است.
 
از سوی دیگر آنچه بر بحران بدهی سایپا دامن می‌زند فروش ضعیف محصولات تولیدی این شرکت است، به گونه‌ای که هم‌اکنون بازارهای محصولات سایپا اشباع شده و در پارکینگ‌های خودروسازی سایپا بیش از 50 هزار خودرو دپو شده است.

همچنین تبعات فساد بزرگ  3 هزار میلیارد تومانی که گریبان نظام بانکی را گرفته، مزید بر علت شده و بانک‌ها هم‌اکنون به سختی به شرکت‌ها وام‌های سنگین می‌دهند.
 
بدین ترتیب نیز سایپا همچون شرکت‌های دیگر فعلاً قادر نیست از نظام بانکی جهت پرداخت بدهی‌های خود وام بگیرد.
 
تمام این عوامل دست به دست هم داده تا پوستین‌دوز - استاد دانشگاه آزاد اسلامی کرج و مدیرعامل سایپا- نتواند از بحران بدهی‌ها خارج شود.
 
پایگاه خبری مشرق بزودی مدارک و مستندات خود در خصوص حضور فعال دانش آموختگان دانشگاه آزاد ،در راس جریان مدیریتی برخی از شرکت های زیرمجموعه گروه خودورسازی سایپا پس از به اصطلاح خصوصی سازی، سفرهای خارجی طولانی مدت برخی مدیران و حمایت از بستگان نزدیک به جریان انحرافی بوسیله ابلاغ بخشنامه های متفاوت را منتشر خواهد کرد . 

نظرات 2 + ارسال نظر
عبد 1390/07/25 ساعت 22:06 http://ahaliebasirat.blogfa.com

سلام بر برادر و همسنگر ولایی ام.خداقوت.
همون بهتر که اختلاس اتفاق افتاد تا دست اینچنین باندهایی هم رو بشه و پاشون تو گل کوتاه آوردن های مالی گیر کنه تا دیگه اینا نباشن خودشون تمام سهام های دولتی رو به اسم خصوصی سازی برا خودشون کنار بذارن.
یاعلی
با ولایت زنده ایم، تا زنده ایم، رزمنده ایم

با سلام میشه بگید چه طور میشه این قابلیت رو در وب گذاشت که مطالب مثل این قسم الان وب شما متحرک باشه؟یعنی لیستی از مطالب وبتون اون بالاس متحرکه چه طور این کارو کردید؟کد داره؟میشه راهنماییم کنید؟

ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد