فتنه اخر

فتنه اخر

فتنه اخر

فتنه اخر

آیةالله مکارم: قوانین مهریه خلاف شرع است

در آخرین روزهای هفته گذشته آیة ا... ناصر مکارم شیرازی در درس خارج فقه و اصول خود گفت: «قوانین کنونی مهریه در کشور، آبروی اسلام را می برد و خواستار اصلاح این قوانین خلاف شرع هستم.»

به گزارش  وفا، بیانات مدبرانه و مستدل این مرجع تقلید که نشان از احاطه دقیق مراجع عظام نسبت به مسایل و معضلات جاری در جامعه دارد، محلی برای مداقه و استفاده بیشتر حقوقدانان و جامعه شناسان و بخصوص مسؤولان قوه قضاییه است.


آیة ا... مکارم شیرازی با اشاره به آنچه «سه قانون خلاف شرع مقدس اسلام در مورد مهریه» عنوان کرده اند با دقت تمام، بزنگاههای اصلی این معضل را مورد اشاره قرار داده است. ایشان در این باره گفته اند: «سه قانون خلاف شرع مقدس اسلام در مورد مهریه در کشور اجرا می شود و خواستار اصلاح این قوانین توسط قوه قضائیه و مجلس شورای اسلامی هستم. راهی شدن جوانان به دلیل پرداخت نکردن مهریه یکی ازاین قوانین است که باید اصلاح شود. اثبات پول نداشتن در پرداخت مهریه لازم نیست؛ نباید «اعسار» ثابت شود و فرد زندان برود تا ثابت کند که معسر است. این خلاف آشکار شرع است؛ شما باید ثابت کنید که پول دارد و مهریه نمی دهد و اگر ثابت شد با وجود توانایی مهریه را نمی پردازد در این صورت باید به زندان برود». مرجع تقلید شیعیان تصریح کرده است: «دومین قانون خلاف شرع این است که اگر ثابت شد کسی معسر است و اعسارش ثابت و مهریه تقسیط شود سکه اول را که پرداخت، زن باید تمکین کند. سومین قانون خلاف شرع هم این است که برای عقد، قصد جدی شرط است بنابراین جوانی که دانشجوست و برای عقدش زیر بار قرض رفته مطمئنا پولی ندارد که بخواهد مهریه را عندالمطالبه بپردازد و با وجود تعهدی که کرده قصد جدی برای پرداخت این مهریه از قبل نداشته است، بنابراین زندانی کردن این فرد خلاف شرع است.»
آیة ا... مکارم شیرازی پیشنهاد کرده است: «برای رفع این مشکل باید سقفی برای مهریه تعیین شود و بیش از آن براساس بخشنامه ای در دفاتر ثبت نشود چون اگر این 3 مساله حل نشود زندانی کردن فرد به خاطر مهریه خلاف آشکار شرع است.»

نظرات 0 + ارسال نظر
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد