فتنه اخر

فتنه اخر

فتنه اخر

فتنه اخر

کنت تیمرمن : VOA در حال تبدیل شدن به صدای ایران است

کنت تیمرمن : VOA در حال تبدیل شدن به صدای ایران است

 پس از اخراج‌های اخیر در بخش فارسی صدای آمریکا‌ ــ که در تازه‌ترین آنها رودی بختیار گزارشگر ویژه سی‌ان‌ان و فاکس نیوز از آن اخراج شد ــ و ایجاد اوضاعی آشفته در این شبکه دولتی آمریکا، کنت تیمرمن، رییس و مدیر عامل بنیاد دموکراسی ایران، این اتفاقات را تلاش‌های مدیر جدید این شبکه برای بهبود روابط با ایران و تبدیل آن به صدای ایران می‌داند.

تیمرمن در خصوص اخراج رودی بختیار می‌گوید: «چند ماه پیش در اختیار داشتن خانم بختیار به اندازه یک گنج ارزش داشت. پس از اغوای وی برای کناره‌گیری از موقعیت برجسته خود به عنوان سخنگوی عمومی مبارزات حقوق بشر، بعد از ظهر جمعه وی برای خروج از ساختمان کوهن توسط مأموران امنیتی صدای آمریکا مشایعت گردید. این پایان تحقیرآمیزی برای یک حرفه موقت می‌باشد جایی که در آن وی موفق شد تا وجهه اخلاقی و ویژگی‌های حرفه‌ای این سرویس خبری مسئله‌دار ایالات متحده را ارتقاء ببخشد.»

از زمان تصدی رامین عسگرد از اوایل سال جاری به عنوان مدیر جدید شبکه خبر فارسی صدای آمریکا، این شبکه دستخوش مجموعه‌ای از تغییرات شده است. تیمرمن این تغییرات پرسنلی را «تغییراتی به ظاهر نامنسجم» خوانده و در مورد عسگرد می‌آورد: «ظاهراً عسگرد، که در زمان اشتغال خود در کنسولگری آمریکا در استانبول و دبی برای بسیاری از اتباع تحت پیگرد ایرانی ویزا صادر کرده است، مدیریت خود را با دو هدف آغاز کرده است: جداسازی رهبری خود از چالش‌های کنگره و استفاده از شبکه خبر فارسی صدای آمریکا به عنوان وسیله‌ای برای ارتقاء روابط ایالات متحده با تهران. یکی از افراد مطلع که سال‌هاست عسگرد را می‌شناسد گفت: رامین فکر می‌کند داشتن یک دفتر در تهران فکر خوبی است. وی بسیار مشتاق است تا انتقادات افرادی مانند سناتور تام کوبورن و اندرز وین بوش ــ منتصب جمهوری‌خواهان در هیأت حاکمه پخش، ناظر نهایی شبکه خبر فارسی صدای آمریکا ــ را منتشر سازد.»

وی در ادامه می‌افزاید: «از جمله نخستین اقدامات عسگرد به عنوان رئیس سرویس فارسی صدای امریکا اخراج سید علی سجادی، سردبیر جنجالی سرویس فارسی، بود. سجادی فرزند یکی از روحانیون بلندپایه در تهران می‌باشد. سجادی به خاطر جلوگیری از پخش فیلم منحصر به فرد قتل ندا آقا سلطان در شبکه خبر فارسی صدای آمریکا به یک چهره منفور تبدیل شده بود. در مرحله بعد، عسگرد یکی از شدیدترین انتقادات صدای آمریکا، سخنرانی امیر عباس فخرآور که به ادعای خود رهبر دانشجویان ایران و از منابع اطلاعاتی سناتور تام کوبورن و کنگره در مورد اتفاقات ضد آمریکایی می‌باشد، را روی آنتن فرستاد.»

وی در ادامه اظهارات خود به اقدامات فخرآور اشاره کرده و در مورد وی می‌گوید‌: «فخرآور، نورچشمی تعداد انگشت‌شماری از نئومحافظه‌کاران واشنگتن، که فقط در طی پنج سال در ایالات متحده موفق به بیگانه‌سازی و منحرف نمودن فعالان آمریکایی ایرانی‌تبار و مشروعیت رهبران دانشجویی که اخیراً ایران را ترک کرده بودند، شد؛ آن هم از طریق بدگویی و سخنان زشت و ناپسندی که بر علیه آنها در وبلاگ‌های فارسی می‌نوشت. در تاریخ 6 آوریل 2011، فخرآور در برابر کمیته فرعی امور خارجی مجلس نمایندگان در مورد کاستی‌های شبکه خبر فارسی صدای آمریکا شهادت داد، وی با چشم‌پوشی از اقدامات آقای سجادی، احمد باطبی، دانشجوی دانشگاه تهران که تصویر وی با یک پیراهن خون‌آلود در جریان سرکوب دانشجویان در جولای سال 1999 بر روی جلد اکونومیست چاپ شده بود، را هدف اظهارات خود قرار داده بود.»

وی همچنین به نحوه شروع همکاری احمد باطبی اشاره کرده و بیان می‌دارد: «آقای باطبی که در زندان تهران هم‌سلول آقای فخرآور بوده و از اسرار او آگاه می‌باشد، از سه سال پیش به ایالات متحده آمده و در صدای آمریکا مشغول به کار شده است. وی با مخالفین نظام در داخل ایران مصاحبه می‌نماید. اتهامات آقای فخرآور در خصوص همکاری آقای باطبی با سازمان‌های اطلاعاتی ایران با چنان کلمات زشت و کریهی بیان شده بود که وی از اظهار آنها خودداری نموده و به درج آنها در شهادت کتبی خود اکتفا نمود.»

تیمرمن می‌نویسد: «ریچارد پرل، کارمند سابق پنتاگون در زمان ریگان، که کمک کرد تا آقای فخرآور در سال 2006 به این کشور بیاید، به من گفت که وی «از همه ی آنها بیزار است» و به نظر وی ایرانیانی که تبعید می‌شوند کارهایی می‌کنند که روی رومانیایی‌ها، مجارها و دیگر پناهندگان جنگ سرد را سفید خواهند کرد. پرل اخیرا از همراهی هیئت مشورتی «ایرانین اینترپرایز اینستیتو» که توسط فخرآور بنیان‌گذاری شده بود استعفا داد. کسان دیگری، مانند مایکل لدین از «امریکن اینترپرایز»، علنا جدایی خود از بخش‌های وابسته به اتباع خارجی صدای آمریکا اعلام کرده‌اند، این پیشنهاد از طرف کنگره و فدراسیون کارکنان دولت آمریکا که بسیاری از کارمندان صدای آمریکا در آن عضویت دارند نیر شدیدا مورد حمایت قرار گرفته است. لدین همچنین از هیئت مشورتی فخرآور نیز استعفاء داده است. از نظر تاریخی جوامع تبعیدی معمولا به مجادله با یکدیگر تمایل دارند. در مورد ایرانی‌ها ، آنها دلیل خوبی برای انجام این کار دارند، زیرا ایران از هیچ تلاشی برای نفوذ عوامل خود در میان آنها برای ایجاد اختلاف فروگذاری نکرده است، این عمل باعث شده است تا آنها عملا صدای واحدی در برابر این کشور نداشته باشند. اما تخریب وجهه صدای آمریکا چیزی فراتر از اختلافات میان تبعیدیان می‌باشد، با این حال باید توجه داشته باشیم که اقدامات صدای آمریکا با هسته مرکزی سیاست های آمریکا در قبال ایران و دید ما از دیپلماسی عمومی در ارتباط می‌باشد.»

تیمرمن به دستور جدید رامین عسگرد اشاره کرده و علت اخراج‌های اخیر را نیز صدور همین دستور می‌داند: «بر اساس اظهارات دو تن از شرکت‌کنندگان در نشست، در یکی از جلسات اخیر هیئت، آقای عسگرد دستور کار نیروهای خود را مبنی بر حذف پخش تمام انتقادات ضد رژیم اعلام کرد. وی خواستار این است که صدای آمریکا به عنوان یک پل بین ایالات متحده و دولت ایران عمل نماید. از زمان صدور این دستور، آقای عسگرد اقدام به اخراج خبرنگاران و گزارشگرانی نموده است که با جوانان آشوب‌طلب ایرانی، مانند آقای باطبی، کیانوش سنجری و کورش سیهتی، و همچنین جمشید چالنگی بوده‌اند. تعدادی از آنان را در جمعه شب 7 اکتبر پرسنل امنیتی صدای آمریکا برای خروج از سازمان مشایعت نمودند. آقای باطبی در ماه ژوئیه از کار اخراج شد، خانم بختیار نیز روز جمعه گذشته ، 21 اکتبر اخراج گردید.»

وی می‌افزاید: «آقای عسگرد به جای این افراد، گروهی از جوانان تحت حمایت فعال طرفدار تهران تریتا پارسی، رئیس شورای ملی ایران و آمریکا، را استخدام نموده است. آقای پارسی، با تلاش برای یافتن بهانه‌هایی برای توجیه اقدامات نامناسب رهبران نظام جمهوری اسلامی ایران کم و بیش از آنها حمایت کرده و اصرار دارد که دولت آمریکا باید با فعالان ایرانی برای ارتباط با ایران و برداشتن تحریم‌ها رابطه بر قرار نماید. منابع من در صدای آمریکا اظهار داشته‌اند که عسگرد امیدوار است با اخراج بیشتر روزنامه‌نگاران مخالف رژیم تهران، ضمن جذب تعداد بیشتری از اعضای شورای ملی ایران و آمریکا، تحول صدای آمریکا ــ که با پول مالیات‌دهندگان آمریکایی اداره می‌شود ــ به یک کانال مناسب برای دیکتاتورها را تکمیل نماید.»

تیمرمن از نحوه پوشش طرح ادعایی ترور سفیر عربستان توسط صدای آمریکا انتقاد کرده و اقدام بخش صدای آمریکا را هم‌راستا با دولت ایران می‌داند: «امروزه، تریتا پارسی، شورای ملی ایران و آمریکا و سایر مدافعان رژیم با تغییر مسیر خود در تلاش هستند تا در خصوص ادعای اف‌بی‌آی در مورد عوامل دست‌اندرکار در توطئه ترور تشکیک نموده، و به ایالات متحده در مورد واکنش بیش از حد «هشدار» دهند. و صدای رامین عسگرد از پخش صدای آمریکا نیز در این مسیر با آنان همراه می‌باشد. پوشش خبری صدای آمریکا از توطئه ترور چنان به روایت رژیم تهران از واقعه نزدیک بود که یکی از وب سایت‌های تحت حمایت دولت گزیده‌ای از مصاحبه صدای آمریکا با پنج «روشنفکر» و «کارشناس» برای تشکیک در شواهد اف‌بی‌آی در مستند اخیر با هدف تغییر نظر دولت آمریکا در مورد توطئه، را در سایت خود قرار داده بود. در جایی از این فیلم مستند راوی می‌گوید: ببینید، حتی تلویزیون دولتی آمریکا نیز می‌گوید که این مورد دروغ است.»

نظرات 0 + ارسال نظر
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد